Strunta i enbart hastighetsbegränsning
Det här är en opinionstext, åsikterna är skribentens egna.
Rävsundsbron till Pargas är enligt uppgift i dåligt skick.
Man kommer att sänka hastigheterna de tillåtna på bron. För att skicket inte skall bli ännu sämre.
En ny bro ställs i utsikt först 2025.
Tänk om den nuvarande faller i plurret innan dess? Då blir det sannolikt dödsoffer också. Plus att Pargas ställs mer eller mindre i fullständig isolering.
Någon på NTM-centralen har sagt till Turun Sanomat att om hastighetsbegränsningarna inte åtlyds, så tar man till kraftigare åtgärder. Trafikljus har nämnts, men förmodligen finns även bumpers med i sortimentet.
Det här är något av önsketänkande. I lika hög grad som att tro att alla bär munskydd ens om det skulle göras obligatoriskt.
Man försökte med att sänka hastigheterna över Strömma bro för en del år sedan.
Det höll inte. Så man byggde riktigt ordentliga bumpers efter en tid. Det var lite skriverier om dem då de kom på plats, men numera så knorras det just inte om dem. Man har vant sig.
Så bästa NTM-centralen. Strunta i det där med enbart hastighetsbegränsning. Det har inte tillräcklig effekt, med tanke på att förlänga den nuvarande Rävsundsbrons livslängd. Bygg ordentliga bumpers nu genast, och sätt därtill upp en lämplig hastighetsbegränsning.
Innan bron ramlar i plurret.
I stället för trafikljus kunde man installera en hastighetsövervakningskamera i vardera
ändan av Rävsundsbron. Kostnaderna är knappast oöverkomliga.
Ovannämnda förslag skulle minimera den skadliga inverkan, som en hastighetsbe-
gränsning har på trafikens smidighet. Dessutom ”patrullerar” en kamera 24/7 och har
ingen pardon med fartsyndare. Det bästa skulla vara en sk. dubbelkamera, som kan
övervaka trafiken åt vardera hållet, förutsatt att sådana finns på marknaden.
Effektiv men kanske dyr lösning?
Ingenting är lättare än att ge ”goda” råd i en sak, som man för det första inte känner till
och för det andra inte berör en själv. Man kan för all del förse bron förutom med masto-
donta bumpers även med bommar, som kan öppnas endast av polisen, som kontinuerligt
bör vara på plats. Ovannämnda ”recept” förlänger livslängden för bron med 100%:ig säker-
het och garanti. Sedan är det bäst att tiga om följderna för Pargas inklusive hela den västra skärgården……Skämt åsido, sänk hastigheten till 50 km/h och polisen kunde nu och då göra
stickprov och skriva böter åt ”fartsyndare”. Ryktet sprids snabbt bland trafikanterna via ”djungeltelegrafen”, att bron är en riktig bötesfälla och inkomstkälla för staten….Redan hastighetsbegränsningen inverkar menligt på trafiksmidigheten för att inte tala om mera
radikala åtgärder. Det är fråga om en av landets mest trafikerade vägar i synnerhet med
tanke på den tunga trafiken. Jättelika bumpers betyder i praktiken högst 20 km/h och kilo-
meter långa köer och är med andra ord rena ”rävgiftet” för Rävsundsbron med tanke på
skakningar och vibrationer. Men, om man vill förkorta livslängden och dessutom älskar att
sitta i kilometer långa köer, så är det bara att bygga och ta konsekvenserna….
Kör dagligen ti Åbo , Ibland flera gånger O alla =Alla kör vackert o 50 km i timmen eller en aning under !Inga köer o allt funkar!Så sätt nu Int någo trafikljus eller ”pompar” !