Förflytta dig till innehållet

Stor stolthet över att skärgårdens nyaste förbindelsebåt byggs i Pargas

Mikael Heinrichs
två män står i en hall med båtdelar i bakgrunden
Finferries vd Mats Rosin och HL-Metals vd Markus Flinckman vid den blivande styrhytten och passagerarutrymmet.

Arbetet med den nya förbindelsebåten som ska ta över på Nagu norra ruttområde den 1 maj nästa år pågår sedan juli i år för fullt hos HL-Metal i Pargas. Båten som än så länge går under namnet P117 blir blott det andra nybygget inom förbindelsebåtstrafiken i Finland under de senaste 30 åren.

Senast ett nybygge levererades var 2014, då M/S Otava överläts, också hon till Finferries, av Uudenkaupungin Työvene i Nystad. Nästa år ska HL-Metal leverera P117 för trafik i Åbolands skärgård.

Upplevs som viktigt

HL-Metals vd Markus Flinckman har svårt att dölja sin stolthet över att båten som ska gå i Naguvattnen faktiskt byggs på hemmaplan i Pargas.

– Det här är vårt största projekt för tillfället och dessutom ett som ligger nära hjärtat då många av oss rört oss i skärgården sedan barnsben. Våra anställda ser också det här projektet som extra viktigt just av den orsaken.

Storleksmässigt är nybygget i ”ganska lämplig storlek” enligt Flinckman. Det gäller att planera arbetsskedena noggrant så att flödet i hallen blir optimalt. Delarna kommer in i ena ändan av hallen och rör sig sakta men säkert längre in.

LÄS OCKSÅ

en del av ett båtskrovPrivat
Här syns en av de fem stålblock som bildar den nya båtens skrov.

Just nu ligger de olika bitarna litet som Legobitar i hallen. Styrhytten ska monteras ovanpå passagerarutrymmet, därifrån kommer man ner till manskapets utrymmen. På babordssidan kommer tekniska utrymmen med bland annat ventilation, nödgenerator med mera.

Akterrampen ligger inne i hallen och väntar på att få sina klaffar. Förrampen kommer in nästa vecka.

– Visst finns det en viss oro för tidtabellen i och med världsläget och komponentbristen, men just nu ser allt bra ut och vi borde inte ha några större orosmoln över projektet just nu. Vi har garderat oss och har också reservplaner om något oväntat skulle inträffa. Planen är att båten överlämnas i april och tas i trafik i maj nästa år.

God planering underlättar senare

Som bäst monteras fönstren på styrhytten och passagerarutrymmet. Kabelhyllor och spikar för isoleringen är redan på plats. Om några veckor inleds ytbehandlingen.

Produktionschef Rasmus Lehtinen berättar att dörrarna installeras om en vecka, efter det görs däcken klara för målning.

en skiss på en gul förbindelsebåtFinferries
Så ser nybygget P117 ut i skisserna som Finferries tagit fram.

Alla fundament, fästen för stuprännor, hål för genomdragningar med mera är på sina platser redan nu. Allt för att minimera mängden arbete som behöver göras efter att hon fått ny färg.

Båten utrustas med moderna IMO Tier III-kravenliga dieselmotorer och har en bildäcksareal på 95 kvadratmeter. Hon kommer att ta cirka tio bilar, förstås beroende på storlek. Passagerarantalet är 99 personer.

Nybygget P117

Längd: 30,8 m

Bredd: 7,8 m

Djup: 2,3 m

Antalet passagerare: 99

Antalet sittplatser i passagerarutrymmet: 50

Bärighet: 25 ton

källa: Finferries

– Redan i planeringen har vi beaktat aspekter som att dörrarna till passagerarutrymmena är infällda för att maximera ytan och öka säkerheten, säger Flinckman.

Inte hållbart att bara lappa gammalt

Att det för Finferries-koncernen blev aktuellt med ett nybygge stod klart då upphandlingskriterierna för trafiken på Nagu norra publicerades.

Vd Mats Rosin konstaterar att rederiet inte hade någon lämplig båt i sin flotta – och konstaterar samtidigt att det inte i längden är hållbart att lappa och uppgradera gamla fartyg så att de ska fylla kraven.

Var det alltså ett enkelt beslut att beställa en ny båt?

– Att det skulle vara ett enkelt beslut skriver jag inte under, men vi räknar med en livslängd på 30–40 år, sannolikt med en uppgradering i något skede, för nybygget. Åbolands skärgård kommer alltid att behöva sina förbindelsebåtar och förhållandena i skärgården förändras inte. Djupen är de samma och holmarna ligger där de ligger.

Strax under tiomiljonersstrecket

Att det handlar om en stor satsning råder det inget tvivel om. Några exakta kostnader går Finferries inte ut med, men Rosin säger att det handlar om en investering strax under tiomiljonersstrecket.

Rosin säger att beslutet att välja HL-Metal sist och slutligen var rätt enkelt. Det gäller att välja rätt storlek på varvet med tanke på båtens storlek.

– Är varvet för litet blir det knepigt, väljer man ett för stort varv är det kanske inte så motiverande med ett mindre projekt. Vi har ett stort förtroende för HL-Metal och gör regelbundna kvalitetskontroller och också stickprov.

P117 kommer hon knappast att heta då hon tas i trafik, har ni redan bestämt er för namnet?

– Vi har inget beslut ännu, det kommer senare.

Intresserad av att läsa fler ÅU-artiklar? Första månaden bara 1,00 €! Klicka här.

Dela artikeln

En kommentar: “Stor stolthet över att skärgårdens nyaste förbindelsebåt byggs i Pargas

  1. Kenneth Wilen skrev

    Duktig ledning jätte fint att få ett nytt förbindelse fartyg till Nagu norra istället för rostholkar namn förslag här Pietari Brahe

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mera nyheter