Förflytta dig till innehållet

Stoppa döden på våra vägar med bättre övervakning och alkolås

I början av förra veckan stoppade polisen en personbil där den manliga chauffören misstänktes för rattfylleri på Mariegatan i centrala Åbo. Det var vardag och klockan var 9.50 på förmiddagen.…

Redan prenumerant?

Dela artikeln

0 kommentarer: “Stoppa döden på våra vägar med bättre övervakning och alkolås

  1. Bo Gyllenberg skrev

    Kollade bara upp. Det finns ca 3.000.000 fordon i trafik i Finland. Ett alkolås borde kosta installerat ca 500 €. Med enkel matematik gör det 1,5 miljarder €. Om det bara finns bättre lösningar…..

  2. Bo Gyllenberg skrev

    Alkolås i nya bilar kunde vara OK. Men varifrån pengarna att installera ett lås i en gammal ”sommarbil” på ca 500 €. Dessutom borde låset även känna igen de vanligaste drogerna. Detta skulle nog bli en guldgruva för bogserbilarna som kommer när låset inte fungerar som det skall. Det är vi som inte kör rattfulla som betalar för att de fulla inte skall kunna köra. Är det rättvist?

  3. Göran Ek skrev

    Alkolås borde ha varit obligatoriskt och standard för länge sedan i alla bilar.
    Böter och körförbud hindrar inte dem som har problem med sitt missbruk oberoende om det är frågan om alkohol eller droger. Dessutom så har de sällan egendom osv. så böterna är skrattretande låga för uppredade gånger, och då är det sällan frågan om 3 eller 5 gånger utan 10 eller 20+ på ett år eller mindre.
    Hur hindra dessa personer att köra på vägarna? Börja med att beslagta bilen och därefter tvångsvård. Inte lånar folk ut bilen om risken att den beslagtas.
    Bilstölderna kanske skulle öka pga. att det finns många gamla bilar som är lätta att starta utan rätt nyckel. Nya bilar kräver att kan hacka och utnyttja buggar i programvaran, vilket hindrar enkla stölder, men det hindar inte beställningsstölder av dyrare bilar och då menar jag inte en ”billig” standard Mercedes eller BMW.

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mera nyheter