Stella som går mellan Galtby (Korpo) och Kittuis (Houtskär) råkade ut för trubbel natten mellan lördagen och söndagen. En ÅU-läsare beskriver att fartyget fick blackout just innan färjfästet i Kittuis…
Den här artikeln är exklusiv för ÅU:s betalande läsare.
Våra nyhetspaket ger dig fri tillgång till alla
Åbo Underrättelsers nyheter, reportage och artiklar på webben.
3 kommentarer: “Stella gick på grund vid Houtskär sent på lördagen – skadorna inspekteras av dykare”
Bo Gyllenberg skrev
Helt rätt Carl-Gustav. Enligt våra mått är farleden livligt trafikerad. Men Finferries har ju koncentrerat sig på att lägga ut virtuella vajrar, stänga farleder med lateralbojar, och forska i autonoma fartyg. Detta äter säkert upp personalens tillit till företaget.
Pedro Gustavo skrev
Livligt trafikerad farled? Det är den verkligen inte. Engelska kanalen och Singapore Strait däremot, där är det trafik, för att ge några exempel. Statistik finns och den visar bl.a. att det i genomsnitt passerar 9 fartyg per dygn i respektive riktning mellan Smörgrund och Kyrkfjärden (så totalt 18 per dygn). Flera av dessa fartyg passerar dessutom när Stella ligger i ett färjfäste. Inom dom närmaste timmarna är det bara Silja Galaxy och Viking Glory som sedvanligt kommer att passera detta område. FinFerries har problem med att rekrytera personal och det syns ju nu i praktiken.
Carl-Gustaf Öhman skrev
Dethär kommer nog olycksutredningcentralen att undersöka noggrant, det är inget att lyfta på axlarna för och säga ”åhå”.
Stella transporterar stora mängder passagerare varje dag i en livligt trafikerad farled med passagerarfartyg, stora tankfartyg och övriga lastfartyg, dessutom ett stort antal mindre båtar, komersiella och fritidsdylika.
Vi, som använder färjorna, måste kunna lita på dem i alla väder!
Kommentarer
Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.
Helt rätt Carl-Gustav. Enligt våra mått är farleden livligt trafikerad. Men Finferries har ju koncentrerat sig på att lägga ut virtuella vajrar, stänga farleder med lateralbojar, och forska i autonoma fartyg. Detta äter säkert upp personalens tillit till företaget.
Livligt trafikerad farled? Det är den verkligen inte. Engelska kanalen och Singapore Strait däremot, där är det trafik, för att ge några exempel. Statistik finns och den visar bl.a. att det i genomsnitt passerar 9 fartyg per dygn i respektive riktning mellan Smörgrund och Kyrkfjärden (så totalt 18 per dygn). Flera av dessa fartyg passerar dessutom när Stella ligger i ett färjfäste. Inom dom närmaste timmarna är det bara Silja Galaxy och Viking Glory som sedvanligt kommer att passera detta område. FinFerries har problem med att rekrytera personal och det syns ju nu i praktiken.
Dethär kommer nog olycksutredningcentralen att undersöka noggrant, det är inget att lyfta på axlarna för och säga ”åhå”.
Stella transporterar stora mängder passagerare varje dag i en livligt trafikerad farled med passagerarfartyg, stora tankfartyg och övriga lastfartyg, dessutom ett stort antal mindre båtar, komersiella och fritidsdylika.
Vi, som använder färjorna, måste kunna lita på dem i alla väder!