Förflytta dig till innehållet

Stark Eckerösommar – nästan dubbelt flera passagerare på Finska viken

Arkiv/Sebastian Backman
Eckerökoncernen hade en mycket bra sommar.

Sommaren 2022 blev en återgång till det normala – och bättre ­– för Eckerökoncernen.

Mellan Finland och Estland ökade antalet passagerare med 91 procent under det tredje kvartalet. Mellan Åland och Sverige ökade passagerarna med 40 procent, allt jämfört med samma period 2021.

Jämfört med läget 2019 säger Björn Blomqvist att passagerarantalet ligger strax under mellan Sverige och Åland och tydligt över mellan Estland och Finland.

– Då ska vi komma ihåg att 2019 var ett väldigt bra år. Ska vi sammanfatta det är det som att allting är som före pandemin, med undantaget för väldigt höga bränslepriser.

Marknadsandelarna, 59 procent över Ålands hav och 27 procent över Finska viken, ligger kvar i nivå med förra året. Men Eckerö Line har de senaste åren stärkt sin ställning med Finlandia och Finbo Cargo.

Där spelar också frakten större roll, enligt Björn Blomqvist råder ett häftigt priskrig som man valt inte följa med i.

– Under pandemin fanns det också mer kapacitet för frakt. Under ett normalår blir det oftare fullt så personbilarna tränger ut frakten.

På intäktssidan finns 17,9 miljoner mer jämfört med förra sommaren. Eckerökoncernen anger bland annat högre biljettintäkter per passagerare, men man ger inte heller bort lika många resor längre. Vissa biljettkategorier har tidigare legat nära noll i intäkt.

Ombordpriserna är inte satta under samma tryck, enligt Björn Blomqvist.

– Priset på våra insatsvaror och priset hos våra konkurrenter har gått upp, så då måste vi också höja priserna. Just nu rusar priserna överallt så det finns nästan en acceptans och förväntan hos kunderna att de höjs ombord.

Den största kostnadsökningen är som tidigare bränslet. Eckeröfartygen har fått ned förbrukningen och har en tredjedel av bränslekostnaden för resten av året prissäkrad.

Rederi AB Eckerö uppdaterade sin ägarförteckning under tisdagen med anledning av Viking Lines förvärv av 17,1 procent av aktierna. Av den framgår att nio tidigare större ägare försvunnit från listan, bland dem Alandia Försäkring.

Förvånar det dig att Alandia sålde sin del till Viking Line?

– Ja, till det priset.

Rederi Ab Eckerö, Q3

MEUR jul–sep 2022 (2021) jan–sep 2022 (2021)

Omsättning 59,5 (41,7) 139,4 (87,4)

Rörelseresultat 9,5 (2,5) 5,0 (-5,0)

Resultat före skatt 6,4 (2,1) 1,2 (-2,9)

Passagerare, tusental 920 (542) 1 995 (918)

Fraktenheter, tusental 39 (43) 119 (125)

Rederi AB Eckerös tio största ägare

Ägare % av aktier

1. Viking Line 17,1

2. Rederi Ab Skärgårdstrafik 11,41

3. Mansén Linnea 8,47

4. Mansén Hans 2,78

5. Karlsson Malena 2,48

6. Mansen-Hillar Marika 2,38

7. Fyrvall-Ahtola Ann-Marie 1,50

8. Sjöblom Nils 1,30

9. Rosenqvist Gun 0,95

10. Ekblom Bengt 0,75

Baltic Group, W.J Dahlman, AB Notberg, Alandia Försäkring, Marika Eriksson, Patrik Eriksson, Erihoild Oy, Stefan Eriksson, Johan Dahlman har försvunnit från de 20 största sedan 31 januari i år.

Björn Nylund

Dela artikeln

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mera nyheter