Förflytta dig till innehållet

Snart kan du använda elbilen som ellager för hemmet – men riktigt ännu är vi inte där

Jean Lindén
en man står utomhus med en bil
För drygt två år sedan bytte Pekka Tiainen sin dieselbil med tre liters motor till en Tesla, nu finns det ingen återvändo, säger han.

Snart blir det möjligt att ladda elbilen med billig el för att använda elen för eget bruk när marknadspriset på el är dyrt. Eller till och med sälja överloppsel när priset är högt.

Men riktigt ännu är vi inte där.

Energiexperten Pekka Tiainen, grundare av laddsystemet Wattery för elbilar, säger att han nyligen var på en elmässa i Jyväskylä med en enda uppgift, att köpa en laddare som klarar av att ”skuffa” tillbaka elen från elbilen till huset.

Men till sin besvikelse fann han inte en enda sådan.

– Tekniken finns i Europa, och jag vet att det görs på enstaka ställen i Finland. Flera av elbilstillverkarna säger att deras nyare bilars batterier klarar av det, säger Tiainen.

Plana också ut elkurvan

Om två till tre år tror Tiainen att tekniken är tillräckligt kommersialiserad att vanliga egnahemshusägare börjar köpa tekniken.

Men till en början kan det röra sig om höga fyrsiffriga summor för att lägga vantarna på de laddarna.

– Men som med allting kommer priserna ner när efterfrågan och utbudet ökar, samtidigt som tekniken går framåt, säger Tiainen.

Han säger att det för en tid sedan var väldigt populärt att tala om att ”flatten the curve”, alltså att jämna ut alla toppar, när det gällde coronapandemin.

Nu skulle det samma gälla för elkonsumtionen. Vanligtvis är elen dyr på dagen, och klart billigare på natten.

Genom en jämnare förbrukning med lägre toppar skulle elpriset sjunka ordentligt. Samtidigt som elnätet skulle stabiliseras.

– En elbil använder flera tusen kilowattimmar i året. När elbilarna blir allt fler och laddas på natten för att ge en elreserv som man kan ta från på dagen, betyder det en betydligt jämnare förbrukning. Jag tror vi går mot väldigt jämna elpriser i framtiden.

Många fortfarande tveksamma

en man med glasögon står utanför en bilJean Lindén
Själv har Pekka Tiainen kört med elbil i två år. Han tror att många är överdrivet rädda för att skaffa en elbil.

– Många är tveksamma till batterikapaciteten i begagnade elbilar, och visst minskar den, men inte så hemskt mycket. Och priserna kommer att komma ner så man enklare kan byta till ett nytt batteri.

Tiainen tror också att billigare batterier kommer leda till att det inte är nödvändigt att byta bil lika ofta som nu. Med ett nytt batteri är ”motorn” som ny igen.

– Jag har på riktigt tänkt att det inte skulle vara dumt att köpa en begagnad Nissan Leaf för att ha som energireserv där hemma. Det skulle vara billigare än att köpa skilda batterier som är tillverkade för det ändamålet, och dessutom kunde man köra till butiken med den vid behov.

Laddningsteknologier

V2G Vehicle to grid. Gör det möjligt att överföra el från fordonet till elnätet.
V2H Vehicle to home. Gör det möjligt att överföra el från fordonet till hemmet.
V2L Vehicle to load. Gör det möjligt att ladda elektriska apparater med bilbatteriet via en stickkontakt.

Husbolag kan göra stora och dyra misstag med laddstolpar

Pekka Tiainens företag APT-Elektro har utvecklat laddsystemet Wattery som lämpar sig för husbolag och större parkeringsanläggningar. De senaste sju åren har företaget gjort otaliga kartläggningar till husbolag om laddstolpar för elbilar. – Nu är det väldigt många som tar kontakt angående beräkningar vi har gjort för tre år sedan, säger Tiainen.

en man sitter i en bilJean Lindén
Enligt Tiainen finns det en del fallgropar som husbolagen ska se upp med.

Det viktigaste, säger Tiainen, är att husbolaget har en plan redan från början. Om det godkänner att en bostadsägare låter installera en laddstolpe måste de också låta nästa som är sugen göra det.

Risken är stor att de enskilda personerna skaffar system som inte talar med varandra. När några till har sina stolpar färdiga är det stor risk att redan fem laddstolpar som laddar bilar samtidigt kan slå ut säkringen för hela elsystemet.

Laddare som talar med varandra i ett öppet system är alltså ett måste för att lastbalanseringen ska fungera, så att inte alla laddare är i gång samtidigt.

– Och när skadan är skedd och husbolaget inser att de måste förnya hela systemet, vem ska då betala för de fem första stolparna som också måste förnyas? De som i god tro redan betalat några tusenlappar för sina egna laddstolpar, eller slås kostnaden ut också på dem som aldrig under sin livstid kommer skaffa en elbil?

– Det kommer att bli många och stora problem för många husbolag med just det här inom fem år, förutspår Tiainen.

Lika viktigt med det öppna system, framom ett stängt, är att det öppna kan utökas och förnyas under åren som går, trots att kanske inte samma laddare finns att tillgå om femton år.

Lagstiftningen säger att alla bilplatser som byggs vid nya höghus måste vara förberedda för att kunna få en laddstolpe. I praktiken betyder det att det minst måste ha dragits rör som gör det möjligt att dra elkablar till varje bilplats.

Tiainen säger att det för husbolag där många elbilar tillsammans kan bilda ett stort ellager ger oanande möjligheter att spara på energikostnaderna, eftersom det alltid står bilar parkerade vid husen.

Med tanke på hur svårt det ibland kan vara för grannarna i husbolag att komma överens, är det ens realistiskt att tro att de ska kunna samarbeta med en gemensam elpool?

– Nå, nog kommer det att finnas utmaningar, skrattar Tiainen.

Intresserad av att läsa fler ÅU-artiklar? Första månaden bara 1,00 €! Klicka här.

Dela artikeln

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mera nyheter