Förflytta dig till innehållet

Små undervisningsgrupper är barnets bästa

Nicke Wulff skrev om Åbos aktuella, politiska frågor (ÅU 9.2). Man måste fortsätta diskussionen genom att citera SFP:s enda yttrande i förra fullmäktigemötet i Åbo (översättningen är min egen): ”…klasstorlek i sig är ett väldigt, väldigt gammalmodigt begrepp, när man talar om dagens grundskola, alltså klasstorleken kanske inte säger någonting alls. –
Ibland kan även en grupp med fyrtio elever vara helt fungerande, om bara arbetsuppgifterna stämmer överens.”
Är det här verkligen det som man vill betona?
Ju mera det finns barn eller ungdomar i en undervisningsgrupp, desto mindre tid och möjligheter har läraren att möta en enstaka människa. För stora undervisningsgrupper gynnar varken pedagogik av hög kvalitet eller arbetssäkerhet.
De nyaste läroplanerna accentuerar individuella pedagogiska lösningar, funktionell undervisning och handledning samt en mångsidig bedömning. Allt detta förutsätter tillräckligt små undervisningsgrupper. Välmående, trygghet och studieresultat riskeras när grupperna är för stora.
Utbildningen borde ses som värdefulla och unika möten mellan kännande och tänkande varelser. Inte som massproduktion.
I Åbo fick några privata daghem nyligen anmärkningar av regionförvaltningsverket. Det har funnits för många barn med för få barnträdgårdslärare i för små utrymmen. Man borde absolut inte tillåtas att göra vinst på bekostnad av barnen. Det borde illegaliseras.
Tyvärr är Åbo stads resurser också otillräckliga. Ännu för fem år sedan hade Åbo stads kommunala gymnasier färre gymnasiestuderande än idag. Då ordnades det sammanlagt 4385 gymnasiekurser i Åbo.
I dag är kursantalet 3658. Under bara fem års tid har man skurit ner över 700 kurser trots att antalet studerande växer. Det här har lett till enorma undervisningsgrupper. Vems fördel är det?
I sista hand är det fullmäktigeledamöterna som ansvarar över de skolavhoppare och problem som nedskärningarna orsakar.
Det är viktigt att använda offentliga pengar ansvarsfullt. Det borde inte göras genom nedskärningar i utbildningen utan genom att minska på tvivelaktiga byggprojekt som bergbanan eller Logomobron som båda betydligt överskrider sina ursprungliga budgeter. Renoveringen av stadsteatern i sig var nödvändig men planeringen och övervakningen av projektet var ett fiasko av staden.
Gruppstorleken är en av de viktigaste faktorerna på precis alla stadier i fostran och undervisningen. Små undervisningsgrupper är investeringar i barnens välmående och framtid. Det borde aldrig underskattas.
Jaakko Lindfors
Ordförande, Vänsterförbundet i Åbo
Riksdagsvalkandidat

Dela artikeln

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *