Förflytta dig till innehållet

Skutt uppåt för sopsorteringen – men på de här punkterna kan LSJH förbättra sitt betyg

Det har blivit klart vanligare att den som bor i egnahemshus har en egen kompost.

Invånarna har blivit nöjdare med Sydvästra Finlands Avfallsservice (LSJH) tjänster. Eller ”ännu nöjdare”, som bolaget uttrycker det.

Det visar LSJH:s färska undersökning som besvarats av drygt 1 600 invånare i de 18 ägarkommunerna.

Nästan hälften av de svarande menar att avfallsservicen som helhet har förbättrats något eller avsevärt under de senaste två åren. Endast sex procent anser att den har försämrats.

Rum för förbättring

ÅU har under åren rapporterat om överfulla sopkärl framförallt sommartid i skärgården.

Och det är antalet återvinnings- och ekopunkter och deras tömningstakt som får lägst betyg av invånarna: 4,7 respektive 4,5 av 7 möjliga poäng.

Miia Jylhä, forsknings- och utvecklingschef vid LSJH, säger att den som upplevt problem med en ekopunkt nu kanske kryssat i att servicen inte förbättrats.

Men hon konstaterar samtidigt att responsen varit rätt likadan i de 18 kommunerna. Undersökningen pekar alltså inte på att man skulle vara tydligt mindre nöjda i vissa kommuner.

Däremot finns förstås skillnader i hur många som besvarat enkäten: Åbo står för cirka 500 av invånarsvaren medan mindre kommuner kanske står för ett 30-tal svar.

Flitigare sortering

Siffrorna för hur aktivt folk sorterar sitt avfall har skuttat uppåt sedan föregående undersökning för två år sedan.

År 2021 uppgav hälften att de alltid sorterade sitt bioavfall. Nu är siffran uppe i 64 procent.

– Här ser vi en tydlig attitydförändring. Den syns särskilt i att hemkompostering ökat i popularitet. Mängden egnahemsboende som använder en kompost hade ökat från 42 procent till 68 procent, säger Jylhä.

Hela 94 procent uppger nu att de alltid sorterar sitt glas- och metallavfall. Det är nästan 10 procentenheter fler än senast.

Samma tydliga utveckling ser man för bland annat papper, plats, elskrot och farligt avfall.

Det kan hänga ihop med att det finns fler kärl, men också med att rådgivningen haft effekt.

– Svaren i en enkät motsvarar kanske inte helt hur man agerar i verkligheten. Men då man ser på undersökningarna över tid ser man en tydlig trend. Rådgivning och information är ett långsiktigt arbete, och man märker hur nya sorteringsmöjligheter småningom blir populärare, säger Jylhä.

Sydvästra Finlands Avfallsservice

  • Ägs av kommunerna Aura, S:t Karins, Kimitoön, Lundo, S:t Mårtens, Masku, Virmo, Nådendal, Nousis, Pemar, Pargas, Pöytis, Reso, Rusko, Salo, Sagu, Åbo och Nystad.
  • Sköter för kommunernas räkning organiseringen av invånarnas avfallsservice samt avfallsrådgivningen.
  • Erbjuder tjänster även för kommunens fastigheter.
  • Verksamhetsområdet har cirka 440 000 invånare. Fritidsbostädernas antal är cirka 40 000.
  • Verksamheten finansieras huvudsakligen genom avfallshanterings- och serviceavgifter samt med avfallsservicens grundavgift.

Källa: Lsjh.fi

Läs den anslutande artikeln:

LÄS OCKSÅ

Äldre artiklar:

LÄS OCKSÅ

Dela artikeln

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mera nyheter