Förflytta dig till innehållet

Skolhälsovården lider i Åbo

Åbo Underrättelsers logo

Det här är en opinionstext, åsikterna är skribentens egna.

Stadens hälso- och sjukvård lider av en enorm resursbrist för tillfället. Läget var inte bra före coronan och nu har det ytterligare försämrats. Ett tråkigt exempel är att man för att få coronatelefonerna bemannade har satt in skolhälsovårdare att ringa coronasamtal. Problemet blir följaktligen att de då inte hinner göra sitt eget viktigaste arbete som är att träffa skolbarnen och göra hälsokontroller.

Ett annat exempel är att man från hälsostationer har flyttat sjukskötare till Mässcentret för att utföra coronavaccineringar. Återigen finns de då inte på hälsostationerna där de absolut skulle behövas.

Vi kan säkert vara ense om att det inte kan fortsätta på det här viset och att staden i stället måste anställa ny personal. Det är inte nödvändigtvis lätt i det rådande läget men Åbo stad måste helt enkelt trappa upp sina insatser att rekrytera vårdpersonal.

På måndagens stadsfullmäktigemöte sade välfärdssektorns direktör Liuksa att personal från förebyggande sidan (skolhälsovård och barnrådgivningar) inte mera används i coronatelefonerna. Det är antagligen administrationens plan och önskan men dessvärre är det inte ännu verklighet så hennes utsago var nog en försköning av sanningen.

Rekryteringen behöver nya metoder. Man måste vara aktivt i kontakt med personer som just blir färdiga eller nyligen blivit pensionerade samt kontakta personer som är behöriga men helt bytt bana. De sistnämnda är en stor grupp.

Det krävs nya tag och flexibla lösningar och, rakt ut sagt, bättre betalt för skötare.

Den vårdskuld som har samlats under coronaeländet är enorm. Staden måste agera NU och rekrytera aktivt NU för att vi skall komma ut ur detta med en hyfsat fungerande primärhälsovård. Jag som har jobbat länge inom primärhälsovården blir så upprörd när jag ser utvecklingen gå bakåt.

Ett av de viktigaste redskapen både en sjukskötare, hälsovårdare och läkare behöver i sitt arbete utöver sin yrkeskompetens är tid. Tid att få kontakt med kunden, tid att undersöka, tid att överväga och planera samt tid att förklara vårdplanen åt kunden. Om man prutar på den tiden prutar man på vårdens kvalitet.

Dela artikeln

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mera nyheter