Förflytta dig till innehållet

Skidor säljer som smör – många har fattat intresse för sporten i vinter

Klara Fält
Skidor radade längs vägg i sportaffär.
Skidor säljer som smör i vinter.

Snön och vintervädret satte i början av året fart på skidförsäljningen. Vesa Oksanen som driver skidutrustningsaffären XC Sporttipalvelu i Bjärnå sedan 24 år tillbaka berättar att efterfrågan i år har ökat explosionsartat.

— Det är omöjligt för mig att hinna med, sedan årsskiftet har jag jobbat 18 timmars arbetsdagar. Jag blev tvungen att stänga nätbutiken för sex dagar för att hinna med alla beställningar som kommit in, säger Oksanen.

Endast på måndag och tisdag förra veckan kom det in drygt 200 samtal som Oksanen inte hann svara på. Det kommer in förfrågningar via telefonsamtal, mejl och WhatsApp och därtill är butiken full med kunder. Tidvis har det blivit köer utanför då alla inte kan släppas in samtidigt på grund av coronan.

Oksanen har en anställd som hjälper till i butiken, men att anställa fler är enligt honom inte så lätt.

— Jag har hållit på med det här sedan 1970-talet och kan ännu inte allt. Att hitta en säsongsarbetare som är tillräckligt insatt är svårt, och för att anställa någon på heltid borde årsförsäljningen öka betydligt.

Coronan har bidragit till ökad försäljning

Utöver snön är coronan också en orsak bakom den ökade försäljningen.

— Då det två vintrar sen i januari kom snö var situationen lite liknande, men i år har vi ändå sålt upp till 20-30 procent mer än då. I somras ökade också försäljningen av rullskidor med över 60 procent, så jag antar att coronan måste ligga bakom.

Den mest populära produkten är traditionella skinskidor som inte behöver vallas. Kundkretsen är ändå varierande och består av allt från nybörjare till tävlingsskidare från hela landet, och efterfrågan varierar också därefter.

Själv har Oksanen inte hunnit vara ute i spåret alls sedan årsskiftet, men han tror att situationen snart börjar lugna sig.

— I takt med att produkterna i lagret sinar ska det väl bli lugnare.

Trendigt med skidning

Också på företaget Scandinavian Outdoors har man märkt en tydlig ökning i åtgången på skidor. Åboföretaget har sju affärer på olika håll i landet, och därtill en nätbutik. Vd Johanna Rantala tror också att coronan ligger bakom det ökade skidintresset i vinter.

— Folk har sedan våren rört sig mera ute och har bytt ut gymmet till utomhusmotion.

Också på Scandinavian Outdoors är olika modeller av skinskidor populärast.

Esa Hedborg på Scandinavian Outdoors berättar att skidning verkar ha fått ett uppsving speciellt bland unga vuxna. Foto: Klara Fält

Utöver skidor har också slalomutrustning och vinterkläder överlag sålt bra, speciellt vinterskor. Enligt Esa Hedborg som är butikschef i Scandinavian Outdoors affär i Reso är det ändå försäljningen på just skidor som ökat mest.

— Slalomutrustning brukar gå åt varje år, men i skidförsäljningen är ökningen märkbar. Det är framförallt folk som är nya till hobbyn som nu köper skidor. Många berättar att de inte har skidat på 20 år men nu har blivit intresserade, säger Hedborg.

Han berättar att grenen verkar ha fått ett uppsving speciellt bland unga vuxna.

Dela artikeln

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *