Förflytta dig till innehållet

Skärp alkoholpromillegränsen i trafiken

Det här är en opinionstext, åsikterna är skribentens egna.

Rattfylleri låg bakom drygt en femtedel av trafikolyckorna på allmän väg år 2018, enligt Statistikcentralen. I Finland gör en motorfordonsförare sig skyldig till rattfylleri om alkoholhalten i blodet är 0,5 promille eller mer.
Årligen kommer ca 18 000 fall av rattfylleri till polisens kännedom, och en majoritet av finländarna anger sig vara rädda för rattfyllerister i trafiken, enligt Trafikskyddet.
Enligt finländska folkhälsovetare innebär redan en alkoholpromillehalt under 0,25 att precisionen och reaktionshastigheten börjar försämras, medan 0,5 promille innebär ytterligare försämrad prestationsförmåga samt försämrat omdöme och klumpighet.
Promillehalten till sjöss är i Finland 1,0, och med en så hög promillehalt har personer med normal alkoholtolerans svårt att kontrollera sina rörelser, och har bristande körförmåga. Personer med lägre alkoholtolerans blir så pass påverkade att de har svårt att ens stå på benen vid en promillehalt på 1,0.
I Sverige har man sett en positiv effekt då promillegränsen på land och till sjöss sänktes till 0,2. Uppföljningsundersökningar visade att antalet trafikolyckor och dödsolyckor minskade, och att förarna körde alkoholpåverkade mer sällan och de som åkte fast hade en lägre alkoholhalt än tidigare.
Också i andra länder som genomfört motsvarande sänkning, bland annat Norge, har en förbättring av trafiksäkerheten setts.
Med beaktande av de risker som våra relativt höga promillegränser medför, och med beaktande av de goda resultat man sett i andra länder efter en sänkning av promillegränserna, önskar vi att det bland de blivande riksdagsledamöterna finns vilja att jobba för en förbättrad trafiksäkerhet genom en sänkning av promillegränserna till 0,2.
Redan i riksdagen år 1981 betonades att man inte borde köra fordon efter att ha förtärt ens lite alkohol.
Det börjar vara hög tid att skrida från ord till handling, speciellt eftersom vi numera har ytterligare ett problem som äventyrar trafiksäkerheten, nämligen rattfyllerister som är påverkade av andra rusmedel än alkohol.
Anna-Maria Furu
trafikinstruktör vid Nykterhetsförbundet Hälsa och Trafik
Mikaela Hermans
verksamhetsledare vid Nykterhetsförbundet Hälsa och Trafik

Dela artikeln

0 kommentarer: “Skärp alkoholpromillegränsen i trafiken

  1. Göran Ek skrev

    Vad hjälper skärpt promillegräns när det inte hindrar dem som inte bryr sig och kör oberoende i vilket tillstånd de är i, äger inget och kanske är arbetslösa så de får knappt något straff. Man läser för ofta rattfyllerister som har blivit fast för 10:e eller 20:e gången på ett år. Där är problemet som skall lösas och det löser man inte med skärpt promillegräns. Hur svårt skall det vara att se var problemet är?
    Skulle vara dags att det är krav på alkolås i ALLA bilar, bilen beslagtagen efter 3:e gången…
    Verkar som om att det är sen först när bilarna på vägarna är självkörande så har vi säkra vägar, ingen som kör i fyllan, ingen som kör för fort eller gör idiotiska omkörningar.

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mera nyheter