Förflytta dig till innehållet

Skärgårdsbor oroade över ny upphandling på Hitisrutten – blir krångligt om man måste backa ombord

Arkiv/Emilia Örnmark
Förbindelsebåt i hamn. Bogporten står öppen.
M/S Stella är smidig för fordonen eftersom hon har ramp både förut och akterut. Bilden är tagen i Dalsbruk.

Hitisrutten i Kimitoöns skärgård, som just nu sköts av Kuljetus-Savolainen Oy med M/S Stella, är aktuell för en ny upphandling.

Ett nytt avtal ska ingås, som gäller fem år framåt från 1 maj 2024. Anbud kan lämnas in till och med den 4 november i år. Serviceavtalet med Kuljetus-Savolainen går ut i slutet av 2023.

M/S Stella går från hamnarna i Dalsbruk och Kasnäs till elva öar, bland annat Biskopsö, Vänoxa och Vänö.

Föreningen Vänö Vänner reagerar starkt på upphandlingsannonsen och anser att NTM-centralen sänkt servicenivån märkbart från den nuvarande. Det här oroar föreningen. Problemet man påtalar är att det i den nya upphandlingen inte ställs krav på att fartyget ska ha en ramp både i fören och i aktern, vilket M/S Stella som nu är i trafik på rutten alltså har.

Vänö Vänner har gett ett utlåtande om det här, där man vill påpeka att förändringarna kan leda till problem på rutten gällande fordon och transporter. Föreningen förespråkar starkt att förbindelsebåten har en ramp såväl i fören som i aktern. Utlåtandet har skickats till Skärgårdsnämnden i Kimitoöns kommun och till NTM-centralen.

Krångligt att backa ombord

Vänö Vänners ordförande Pirjo Hoffström säger till ÅU att det blir väldigt krångligt för användarna om det inte är möjligt att köra igenom fartyget.

Hon ger som exempel hamnen i Kasnäs där det är trångt vid förbindelsebåtsbryggan, speciellt då bilar köar även för att köra ombord på M/S Aurora som går till Hitis/Rosala. För att fordonen ska kunna köra iland med nosen först vid sin destination gäller det alltså att backa fordonet ombord.

– Då är det farligt att backa i hamnen, och det tar tid. I dag är traktorerna stora, och då de ska backa med vagn blir det krångligt, säger Hoffström.

På Hitisrutten har man erfarenhet av reservfartyg med bara en ramp och enligt Hoffström funkar det här helt enkelt inte – det finns inte plats.

Hamnområde fotat från en fartygsbryggaArkiv/Emilia Örnmark
Det kan vara trångt i hamnen i Kasnäs, speciellt de tider som M/S Aurora ankommer och avgår. Då brukar kajen fyllas av bilköer som slingrar sig förbi M/S Stellas brygga (till vänster på bilden).

NTM: Ett sätt att nå fler aktörer

Skärgårdstrafikens projektchef Ilmari Viljanen från Egentliga Finlands NTM-central säger att föreningens kritik är förståelig, men det ligger inte någon ställningstagande om sänkt servicenivå bakom upphandlingen.

– Även vid senaste upphandling gavs möjlighet till bägge typer av fartyg. Också att ha bara antingen bog- eller akterramp är ett alternativ, säger Viljanen.

Nuvarande avtal ingicks år 2014.

Viljanen förklarar att så här har fler aktörer möjlighet att lämna in anbud. Minskar man konkurrensen genom att ställa högre krav skulle det på samma gång betyda att priset kan stiga för NTM-centralen. Att höja kraven gällande det här är därför inte möjligt.

För övrigt skiljer sig kraven i upphandlingen på fler punkter, till exempel är miljökraven på fartyget strängare.

Eftersom NTM-centralens val av anbud kommer att grunda sig på det helhetsmässigt ekonomiskt mest förmånliga alternativet befarar Vänö Vänner att anbud med fartyg som har enbart en ramp kan komma att väljas. ”Det begränsar bland annat transportmöjligheterna och gör det mindre smidigt att komma till ön.” skriver föreningen.

Oljebekämpning som option

Vidare ifrågasätter Vänö Vänner att fartygets färdighet för oljebekämpning inte anses lika viktig längre, då denna finns med i upphandlingen som option.

Men Viljanen förklarar att det inte handlar om att sänka kapaciteten för oljebekämpning i området. Eftersom upphandlingen gällande just det här är gemensam med Gränsbevakningsväsendet fungerar det så att anbuden kan gälla bara förbindelsebåtstrafik eller förbindelsebåtstrafik plus oljebekämpning.

Har inte vinnande anbud för förbindelsetrafik den kapaciteten löser man det på annat sätt.

Vänö Vänner vill ha korrigerad annons

Vänö Vänner hoppas att NTM-centralen tar tillbaka upphandlingsannonsen och korrigerar de brister man påtalat.

Föreningen anser att en god förbindelse till fastlandet är en förutsättning för utveckling i skärgården och hoppas att NTM-centralen stödjer föreningen i att hålla skärgården levande.

Enligt Viljanen är dock aktuella upphandlingsannons den som kommer att förbli gällande.

Hitisrutten

Hitisrutten innefattar följande öar: Biskopsö, Bolax, Bötesö, Djupö, Helsingholm, Holma, Tunnhamn, Vänöxa, Vänö, Ängesö och Örö.

Hamnarna som M/S Stella avgår från är Dalsbruk och Kasnäs.

På nämnda öar bor 69 personer året om: skolelever, förvärvsarbetande och företagare samt pensionärer. Utöver det här finns det en stor mängd fritidsboende i området.

År 2021 transporterades på rutten 12 824 passagerare, 3 309 fordon och 287 ton frakt.

Källa: NTM-centralens upphandlingsannons

Intresserad av att läsa fler ÅU-artiklar? Första månaden bara 1,00 €! Klicka här.

Dela artikeln

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mera nyheter