Förflytta dig till innehållet

Skanssi sänder direkt i dag, då Flör visar vårtrender med torkade blommor

stora blommor framför två kvinnor i en blombutik
Marianna Mourujärvi (tv) är florist vid Flör och Laura Lehto är marknadsföringskoordinator vid Skanssi. Foto: Anja Kuusisto

Eterneller, alltså torkade blommor och torkat gräs, bomull, lin, med mera är väldigt populära att inreda med nuförtiden, förklarar floristen Marianna Mourujärvi i Flör.

Hon visar hur stora glasburkar med några strån i kan förvandla en rumsmiljö och skapa stämning.

– Coronapandemin som gör att många jobbar hemifrån har också fått folk att inreda mer med grönväxter och blommor, göra det trivsamt hemma.

– Kransar av torkade blommor är extra populära så när vi fick chansen vara med i Skanssi Live-sändningen valde vi att det är bindandet av en krans som vi visar upp. Vi tänker att tittarna senare kan skaffa materialet för kransen hos oss, säger Mourujärvi.

Material för en torkad blomkrans. Torkade blommor och gräs är väldigt populära just nu. Foto: Anja Kuusisto

Skanssi Live är ett koncept som fötts på grund av epidemin

Skanssi Live är ett nytt koncept, skapat av coronapandemin det också. I dag, den 25 mars, är det dags för den andra live-sändningen på Skanssi sociala mediakanaler.

– Vi använder Facebook, Instagram och YouTube i marknadsföringen även annars. Men de här sändningarna är specialsatsningar som sänds direkt, förklarar marknadsföringskoordinatorn Laura Lehto.

I den första Skanssi Live-sändningen, i februari, handlade det om att måla och pyssla, nu blir det blommor. Framför kameran ställer sig programledaren Laura Satamo (som bland annat är bekant från Auran Aallot) och hon intervjuar Flörs florist Alexandra Kitacheva.

Tillsammans pysslar de en dekoration, en ring av bambu dekoreras med torkade blommor.

Filmar andra inslag samtidigt

– Då vi har filmteamet här passar vi också på att banda inslag vi lägger upp senare, berättar Lehto om Skanssis marknadsföringsarbete.

Ett annat inslag som spelas in under torsdagen ska göras tillsammans med Skanssis skomakare och handla om underhåll av skor.

Att köpcentret satsar på korta filminslag som är gratis att se på, är förutom en coronaeffekt en del av dagens marknadsföringstrender – så jobbar också många företag.

Grönväxterna i ampeller är en trend som har gjort comeback. Foto: Anja Kuusisto

Färre kunder på plats, men många vill köpa mer när de shoppar

Flör har funnits i Skanssi länge och Marianna Mourujärvi har jobbat där i tolv år.

– Självklart har kundströmmen blivit mycket tystare under pandemin, men kundbeteendet har också förändrats på andra sätt. De kunder som kommer satsar i snitt lite mer på sina uppköp. Vår webbshop tar också emot beställningar dagligen.

– Förra våren och sommaren flyttades många bröllop och andra större fester framåt vilket ledde till att hösten för oss blev livligare än annars.

Effekterna kan överraska både negativt och positivt. Miljön där Flörs florister jobbar är som en daglig energikälla – färggrann och vacker.

– Våren är en livlig årstid för oss. Men nuförtiden då grönväxter är pop i inredningen är det gröna ständigt aktuellt.
Skanssis livesändning hittas på köpcentrets Facebooksida.

Företaget Flör

Har cirka 20 fastanställda året om, personalstyrkan fördubblas vid säsongtoppar. En sådan är medlet av april till juni.

Finns som trädgårdsaffär i Peltola, och har butiker i Skanssi och Mylly.

I Skanssi jobbar dagligen minst två personer.

Företaget har varit till salu en längre tid, ingen aktiv kampanj för det pågår.


Dela artikeln

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *