Förflytta dig till innehållet

Ska man kräva körkort av båtförare?

Sjöbevakningen i västra Finland hade åtta nöduppdrag och totalt närmare 40 uppdrag under midsommarhelgen kunde ÅU berätta. De årliga nyheterna om midsommarhelgen handlar ofta om personer som drunknat eller råkat…

Redan prenumerant?

Dela artikeln

4 kommentarer: “Ska man kräva körkort av båtförare?

  1. Christian Kurten skrev

    Bra sammanfattning av Bo Gyllenberg.Ytterligare några kommentarer.
    1. Först borde man definiera vilket problem man försöker åtgärda
    – Dödsolyckor till sjöss
    – Brist på SJ-vettä jos båtförare

    Dödsolyckorna sker i de allra fleata fall på insjöarna där övervakningen är nästan obefintlig. Livväst skulle ha räddat 90 % av offren. De fkesta fallen gäller båtar där körkort inte skulle krävas. Men varje olycka är naturligtvis en för mycket. Det är dock skäl att minnas att i de allra flesta allvarliga olyckor till sjöss är det relativt erfarna båtförare, som säkert är medvetna om att man alltid måste hålla utkik. Mera utbildning är knappast lösningen på detta problem.

    När det gäller sjövett kan vi konstatera att obligatoriskt körkort för bilar infördes för 100 år sedan. Är det någon som anser att det obligatoriska körkortet eliminerat attitydproblemen och fortkörning i biltrafiken? Varför skulle ett båtkörkort vara effektivare? Att man förargar sig på dåligt sjövett är förståeligt men är lagstiftning en effektiv lösning?

  2. Kristian Lindroos skrev

    Kanske det skulle räcka med några lektioner allmänt sjövett i samband med vanliga körkortets lektioner. Vattenjetarnas framfart börjar se farlig ut i farter över 100 km/h och om föraren och jeten tar olika vägar så är situationen genast livsfarlig.

  3. Ted Bergman skrev

    I dagens läge går det inte på ett ställe få skolning och intyg för fritidsbåt förbåde motor och segelbåt på svenska. Traficom vill inte erkänna detta faktum.

  4. Bo Gyllenberg skrev

    Borde nog inte ta ställning till detta, men har så svårt att låta bli. Problemen med att inrätta körkort till sjöss är följande, trots att fördelarna skulle överväga. 1. För vilka båtar kräves körkort, eller skulle det finnas olika körkort för olika båtar. Då tänker jag närmast på segelbåtar, vattenskotrar, supbrädor, maskinstyrka, båtens storlek etc. 2. Hur skulle en skärgårdsbo som i hela sitt liv framfört båtar av olika storlek, plötsligt mista den rättigheten. Hur blev han eller hon plötsligt inkompetent. 3. Att hålla kurser är väl inget problem, men hur skall vi ordna med att köra upp, som det säges till lands. Att göra detta på nätet, är nog litet vågat speciellt här i skärgården där nätet fungerar när det så vill. 4. Vem skall övervaka dessa körkort. Vad jag förstår har sjöbevakningen redan i dag svårt att hänga med med resurser. 5. Det borde säkerligen räcka till att en har körkort på båten, fast de övriga tar del av handhavandet eller… Som sagt sympatiserar jag i princip med Tom Simola, men jag vill visa på bara några av de problem vi stöter på under processen. Det är nog alldeles rätt att uppförandet till sjöss har blivit ngt av en vida västern. Men löser vi detta med ett körkort taget på nätet?

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mera nyheter