Förflytta dig till innehållet

Frosseriet har minskat ombord på både Siljas och Vikings fartyg

Mindre portioner och mindre tallrikar har lett till att matsvinnet minskat i fartygens restauranger. Foto: J-O Edberg


Både Tallink Silja och Viking Line uppger att matavfallet i passagerarfartygens restauranger har minskat betydligt på sistone.
Petra Laivonen vid Tallink Siljas kommunikationsavdelning säger att rederiet kontinuerligt jobbar med att minska på matsvinnet.
– Det här är ett långsiktigt arbete där vi strävar efter att göra både personalen och resenärerna medvetna om saken. Bland annat försöker vi uppmuntra resenärerna att ta mindre portioner på tallriken.
Speciellt det stora utbudet av läckerheter i bufférestaurangerna leder lett till matfrosseri.
Det finns båtresenärer som plockat åt sig av alla sorter de kommer över i buffén och fyller tallriken med råge. Sedan orkar man inte äta upp allt och lämnar resten av matportionen på tallriken.

Servering i mindre portioner

För att motverka det här beteendet har rederiet gått in för att duka fram maten i mindre portioner. Man har också tagit i bruk mindre tallrikar.
– Det har gjort att matsvinnet har minskat klart, säger Tallink Siljas restaurangchef Jouni Pihkakorpi.
– Små förändringar kan ha stor betydelse. Ett exempel är när vi ändrade serveringen av varm lax. Efter att vi börjat servera laxen i portioner minskade matsvinnet med 30 procent, säger Pihkakorpi.
De goda erfarenheterna har gjort att man nästa år går in för att ytterligare minska portionerna i bufférestaurangerna.
Några exakta siffror på hur mycket matavfallet överlag har minskat ombord på Tallink Siljas fartyg finns inte i det här skedet.
Men enligt Pihkakorpi är minskningen betydande, så betydande att den också inverkat positivt på ekonomin.

Upplägget för hur maten serveras i buffén har betydelse för hur stort matsvinnet blir.


Hos Viking Line har man liknande erfarenheter. Rederiet meddelade tidigare i höst att matavfallet ombord på m/s Mariella minskat med 40 procent tack vare ett pilotprojekt som pågått sedan april.
Redan tidigare övergick Viking Line till mindre tallrikar i fartygens restauranger för att minska på svinnet.
I pilotprojektet ombord på Mariella, som trafikerar rutten Helsingfors–Stockholm, använde man ett dataprogram som registrerar hur mycket matrester restaurangkunderna lämnar efter sig och vilken typ av mat de lämnar på tallriken.
Det gjorde att man kunde anpassa matproduktionen och effektivera arbetet i köket.
I bufférestaurangen där kunderna lätt plockar tallriken full gick man också in för att servera maten i mindre portionsbitar.
Matsvinnet följdes noggrant upp genom dagliga rapporter.

Svinnet minskade med 40 procent

De nya rutinerna ledde till att matavfallet minskade med 40 procent per passagerare jämfört med svinnet ombord innan projektet startade.
Resultatet överträffade alla förväntningar, med råge.
Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm är positivt överraskad.
– Målet var att minska matsvinnet med 30 procent, personligen uppskattade jag att vi skulle nå 20 procent. Men vid en del tillfällen lyckades vi till och med minska svinnet med över 50 procent, säger han.
Innan projektet startade var matsvinnet ombord på m/s Mariella i snitt drygt 200 gram per passagerare.
– Då vi lyckades som bäst var vi nere i ett svinn på strax under 100 gram per passagerare, säger Lindholm.

GabrielIa följande i tur

Minskningen av matsvinnet har lett till betydande ekonomiska inbesparingar. Hur stora inbesparingar det handlar om vill Lindholm inte avslöja.
Erfarenheterna av projektet är så goda att Viking Line tänker införa systemet också på sina övriga passagerarfartyg.
Först i tur står Gabriella som trafikerar i par med Mariella på rutten Helsingfors–Stockholm.
– Sedan står resten av flottan i tur. Men fartygen är olika byggda, det gör att systemet kommer att anpassas stegvis till fartygen, säger Lindholm.

Dela artikeln

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *