Förflytta dig till innehållet

”Sitt inte i sängen då du jobbar!” – Kimitoelever ger tummen både upp och ner för distansstudier

fyra elever utanför en skola
Sista dagen på plats. Från och med måndag är det distansstudier som gäller bland annat för Axel Ekholm, Alva Toljander, Izabel Sahlberg och Emilia Rehn i Kimito. Foto: Emilia Örnmark

Vid Kimitonejdens skola i Kimito (årskurs 7–9) ser man det inte som väldigt dramatiskt att nu övergå till distansstudier i tre veckor.

– Men jag hoppas att det blir bara dessa tre veckor, säger skolans rektor Britt-Mari Norrbacka.

Hon kommer att sakna skolvardagen och tycker att det är tråkigt att inte få träffa eleverna på riktigt. Norrbacka säger att det här var ett väntat beslut, men som kom förvånansvärt sent.

Redskapen för att övergå till distansstudier – främst programmen classroom och meet — har skolan i beredskap. Detta har man gjort förr.

Även om det för sjuorna är nytt med distansstudier i högstadiet, har de vanan inne från vårens distansundervisning i sexan. Dessutom övergick Kimitonejdens skola till distansundervisning också ett par dagar innan jullovet.

Tummen upp eller ner?

Ute på skolgården den här sista närstudiedagen träffar ÅU Axel Ekholm och Alva Toljander från nian och Izabel Sahlberg och Emilia Rehn från sjuan. De får frågan om de sätter tummen upp eller ner för distansstudierna, men väljer att göra bådadera.

– Lite mer tummen upp är det nog. Nu kan man greja hemma, då allting är lite friare. Men lite tråkigt blir det nog, säger Axel Ekholm, och syftar på avsaknaden av kompisar under skoldagen.

Också Alva Toljander uppskattar att det blir lite mer frihet.

– Man kan göra uppgifterna mer när och hur man vill. Det här går ju bra i kanske en och en halv vecka, sedan tappar jag nog inspirationen.

Även Toljander kommer att sakna den sociala skolvardagen, men kommer nog att hålla kontakt med kompisarna på något sätt.

– Det här bli bra! säger Emilia Rehn, som också hon ser fram emot den något ökade friheten.

Izabel Sahlberg sätter tummen ner för att det är svårare att förstå vissa skoluppgifter på distans, men ser fram emot att sova lite längre om morgnarna.

– Varje lektion börjar nog med ett meet-möte, då läraren kollar att alla är på plats, inflikar Norrbacka.

Dam utomhusEmilia Örnmark
Britt-Mari Norrbacka är rektor i Kimitonejdens skola. Foto: Emilia Örnmark

Efter det ger läraren ofta en kort introduktion och förklarar hur uppgifterna ska göras. Sedan får eleverna tid för uppgifterna, och till sist avslutas lektionen med att alla igen kopplar upp sig och läraren kollar att uppgiften är gjord. Så ser en vanlig distanslektion ut i Kimitonejdens skola.

Vissa ämnen funkar sämre på distans

Praktiska ämnen konstateras vara svårare att genomföra på distans.

– Men också till exempel matte, då man inte får hjälp genast på samma sätt, säger Toljander.

Även om lärarna är tillgängliga på meet hela tiden kan tröskeln för att ställa en fråga inför alla deltagare i videomötet vara högre än i klassrummet då man kan rycka läraren i ärmen.

För att bevara självdisciplinen och klara av distansstudierna har Alva Toljander ett bra tips:

– Sitt inte i sängen då du jobbar!

Norrbacka fyller i att det nu är speciellt viktigt att hitta på något roligt att göra på fritiden.

Dela artikeln

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mera nyheter