Förflytta dig till innehållet

Saluhallen bör anpassa sig efter konsumenternas behov

kvinna med brunröd halsduk

Det här är en opinionstext, åsikterna är skribentens egna.

Åbos saluhall har fungerat som en matoas i Åbos centrum ända sedan 1896. Det är Finlands näst äldsta saluhall som genom sin historia har betjänat Åboborna, som älskar god mat. Saluhallen har tagit mattrenderna till Åbo samtidigt som man hållit fast vid traditionerna.

Nu står Åbos saluhall inför en ny tid och hallen är i behov av en grundlig renovering.

När tillfälliga lokaler har förberetts har den viktigaste frågan varit var saluhallen borde finnas under renoveringen. Alla lediga tomter i centrala Åbo har undersökts för ändamålet och även det förnyade torgets lämplighet har utretts. För närvarande finns den föreslagna platsen för temporära lokaler precis vid torgets kant, på Brahegården.

Till den planerade temporära lokalen skulle avståndet från torget vara kortare än till den nuvarande saluhallen, och tack vare en stor ingång skulle saluhallen fungera utmärkt som en förlängning av salutorget.

Vad skulle kunna vara bättre än att efter uppköp på torget njuta av en läcker fisksoppa eller kanske moules frites i saluhallen?

Eller efter att ha handlat matvaror för helgen från hallen kan man gå och köpa säsongens grönsaker på torget och sätta sig ner för en stund på torgkaféet för att dricka kaffe och titta på folk.

Diskussionen har varit livlig om den tillfälliga platsen, men en ännu större fråga är dock hurudan saluhallen bör vara i framtiden och vilka den kommer att betjäna.

Är saluhallens framtid hotad på grund av konkurrensen från stormarknader med långa öppettider, eller kan den fortfarande erbjuda attraktiva shoppingupplevelser inom sina kortare öppettider – som passar bättre för verksamheter som drivs av privata företagare?

Är saluhallens framtid att enbart fungera som restaurangområde och som plats att spendera sin fritid i, eller lyckas vi bevara kombinationen av specialbutiker och restauranger på ett bra sätt?

Har de finländska konsumenterna råd och vilja att stödja privata företagare mitt i alla inflationspåtryckningar, eller är stormarknadernas enorma parkeringsplatser för lockande?

Är en historisk vacker byggnad i sig själv en bra handelsplats eller vill konsumenterna uppleva något nytt, vilket skulle kräva till exempel fler sittplatser och serveringsområden utanför hallen?

Ingen vet de exakta svaren, men det är säkert att även saluhallen måste anpassa sig efter konsumenternas behov i framtiden.

Det vi planerar nu kan vara gammaldags om tio år i en föränderlig värld.

Det skulle vara fantastiskt om den populära restaurangdelen av saluhallen, food court, kunde expandera, kanske genom täckta utomhusserveringsområden som man ser mycket i Stockholm.

Det är också viktigt att utbudet av specialbutiker förblir starkt och mångsidigt. På så sätt skulle saluhallen även i framtiden vara just den platsen där man kan få exceptionellt god service och produkter. Kanske saluhallen i framtiden skulle kunna fungera som en plats där våra lokala producenter kan göra sina produkter kända för konsumenterna utan att behöva öppna en egen butik? Även champagne- och ostronbar skulle kunna ha efterfrågan i stadens hjärta – åtminstone om man får tro fransmännen.

En speciell egenskap för Åbos saluhall är också grossisthandeln som ligger precis i stadens hjärta. Att säkra dess framtid och därigenom stärka mångfalden och valfriheten är viktigt både för stadens restauranger och för oss invånare i en stad var matkultur värderas högt!

Dela artikeln

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mera nyheter