Förflytta dig till innehållet

Rysk ammoniak transporteras fortfarande med tåg via Åbo – efter årsskiftet gäller nya transportvägar

Kim Lund
Den ryska kemikalietransporten till Nystad bestod av cirka 30 vagnar ammoniak.

Den ryska kemikalietransport som på onsdagsmorgonen förorsakade ett mindre läckage av ammoniak på bangården i Åbo var på väg till Yaras gödselfabrik i Nystad.

Finland har ingen egen ammoniakproduktion och upp till 80 procent av importen har kommit från Ryssland. Trots EU:s omfattande sanktioner finns det undantag, säger Yaras fabrikschef i Nystad Teija Kankaanpää.

– Det finns företag som omfattas av sanktionerna och det finns företag som inte gör det. Vi har nu avtal med ett par ryska leverantörer som står utanför sanktionerna och som vi använder oss av för att få hit ammoniak.

Kankaanpää uppskattar att det i medeltal kommer en ammoniakförsändelse per månad med tåg till Nystad.

Snart kommer ammoniaken sjövägen

Omkring 40 procenten av ammoniaken till fabriken i Nystad kommer på räls, resten med fartyg. Efter årsskiftet sker all import sjövägen. Detta på grund av VR Groups beslut från i maj att helt och hållet upphöra med godstrafiken över östgränsen.

Att enbart importera ammoniak sjövägen kan medföra vissa bekymmer, säger Teija Kankaanpää.

– Det blir en utmaning. Vintertid måste fartygen vara isklassade och det finns inte allt för många sådana som också är anpassade för ammoniaktransporter. Det krävs också olika specialarrangemang för att få ammoniaken vidare till vår fabrik i Siilinjärvi och till våra kunder.

Finns det risk att det blir brist på gödsel i vår?

– Det tror jag inte. Utmaningar är till för att övervinnas.

En del av ammoniaken som kommer sjövägen kan också efter årsskiftet köpas av ryska företag som står utanför sanktionerna.

Men största delen kommer att importeras från Yaras fabriker i Europa och övriga världen, säger Teija Kankaanpää.

Intresserad av att läsa fler ÅU-artiklar? Första månaden bara 1,00 €! Klicka här.

Dela artikeln

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mera nyheter