Förbindelsebåten m/s Kokkomaa kör som bäst sin sista tur i nuvarande isläge innan m/s Kaisla tar över på Nagu norra rutt. Isläget och svårt och fartyget har stora svårigheter att…
Den här artikeln är exklusiv för ÅU:s betalande läsare.
Våra nyhetspaket ger dig fri tillgång till alla
Åbo Underrättelsers nyheter, reportage och artiklar på webben.
5 kommentarer: “Förbindelsebåten kämpar genom isen norr om Nagu – reservfartyg är på väg”
Kenneth Wilen skrev
Helt korrekt skrivet varför måste Rosthålkar trafikera i våra vatten skicka till spikfabrik som Tore skrev Falkö tillbaks med finsk besättning så är alla nöjda åu s reporter skulle kanske kontakta Järvsar o Åvensår bor o fråga dem vad dom tycker o tänker detta är redan diskriminering när inte invånarna slipper bort o hem 1 bil 12 pass tar Kaisla den sjunker väl före allt detta är färdigt alla väntar en rejäl förbättring
Andreas Johansson skrev
Man tordde ju att ELY-centraln lärt sej efter misslyckandet med Nordic Duck på Pargas rutten 2013-2015… Varför tillåts dessa gamla fartyg trafikera?
Valter Eriksson skrev
Thomas Norrgård, du kunde inte ha uttryckt dig bättre. M/s Kokkomaa är inte överhuvudtaget passlig i förbindelsetrafik, varken tekniskt eller vad beträffar besättningen.
Deras plats är nog söder om Finska viken. Inte heller beslutsfattarna på NTM-centralen är kompetenta att välja fartyg i samband med konkurrensutsättningen. Det avgörandet borde göras av lokalbefolkningen. Dessutom skall vi komma ihåg – särskilt tjänstemännen på NTM-centralen: billigast är sällan bäst
tore danielsson skrev
Håller helt med Thomas.
Hur kan det gå så på tok med upphandlingarna av förbindelsebåtar? Båtar som är från 60 talet borde vara gjorda till spik i dagens värld
Vad man fått läsa så är det SPECIALISTER som sköter upphandlingen. När skall man börja lyssna till orts och skärgårdsbor för vi har kanske mera erfarenhet vad som behövs.
Thomas Norrgård skrev
Detta kommer nog inte som en överraskning att m/s Kokkomaa skulle få svårigheter. Att isläget skulle vara svårt stämmer inte heller utan de är Kokkomaa som inte är anpassat till isförhållanden. Tyvärr finns de stora brister i upphandlingsprocesserna som leder till att fungerande system raseras.
Kommentarer
Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.
Helt korrekt skrivet varför måste Rosthålkar trafikera i våra vatten skicka till spikfabrik som Tore skrev Falkö tillbaks med finsk besättning så är alla nöjda åu s reporter skulle kanske kontakta Järvsar o Åvensår bor o fråga dem vad dom tycker o tänker detta är redan diskriminering när inte invånarna slipper bort o hem 1 bil 12 pass tar Kaisla den sjunker väl före allt detta är färdigt alla väntar en rejäl förbättring
Man tordde ju att ELY-centraln lärt sej efter misslyckandet med Nordic Duck på Pargas rutten 2013-2015… Varför tillåts dessa gamla fartyg trafikera?
Thomas Norrgård, du kunde inte ha uttryckt dig bättre. M/s Kokkomaa är inte överhuvudtaget passlig i förbindelsetrafik, varken tekniskt eller vad beträffar besättningen.
Deras plats är nog söder om Finska viken. Inte heller beslutsfattarna på NTM-centralen är kompetenta att välja fartyg i samband med konkurrensutsättningen. Det avgörandet borde göras av lokalbefolkningen. Dessutom skall vi komma ihåg – särskilt tjänstemännen på NTM-centralen: billigast är sällan bäst
Håller helt med Thomas.
Hur kan det gå så på tok med upphandlingarna av förbindelsebåtar? Båtar som är från 60 talet borde vara gjorda till spik i dagens värld
Vad man fått läsa så är det SPECIALISTER som sköter upphandlingen. När skall man börja lyssna till orts och skärgårdsbor för vi har kanske mera erfarenhet vad som behövs.
Detta kommer nog inte som en överraskning att m/s Kokkomaa skulle få svårigheter. Att isläget skulle vara svårt stämmer inte heller utan de är Kokkomaa som inte är anpassat till isförhållanden. Tyvärr finns de stora brister i upphandlingsprocesserna som leder till att fungerande system raseras.