Renovering av kustbanan är inte ett alternativ
Det här är en opinionstext, åsikterna är skribentens egna.
Entimmeståget. Entimmeståget är den största och mest viktiga enskilda infrainvesteringen för vår region och har en enorm betydelse för hela södra Finland. Vi talar om en alldeles lika viktig investering som motorvägen mellan Åbo och Helsingfors var förr i tiden. Motorvägen stötte på 1980- och 90-talen på exakta samma typs motstånd som Entimmeståget får idag.
Då kritiserades motorvägen för att vara för dyr, den gamla vägen duger riktigt bra, bygget är skadligt för miljön med mera, med mera, med mera. Finns det någon som idag anser att vår region skulle må bättre om motorvägen inte fanns?
Då Entimmeståget är en infrastrukturinvestering måste den också behandlas som en sådan. Att kritisera projektet för att den kräver officiell finansiering är inte ett hållbart argument då alla offentliga investeringar kräver just offentliga medel.
Man kan inte heller stirra sig blind på byggnadskostnaderna utan att se på helheten. Den i tiderna kritiserade motorvägen kostade enorma summor pengar. Motorvägen mellan Muurla och Lojo kommer framtill 2029 ha kostat 638 miljoner euro, och det är bara en del av hela vägen.
Vilka är de totala kostnaderna?
Gällande timmeståget kan vi inte stirra oss blinda på kostnader eller lönsamhet utan måste också se på samhällsinverkningarna i sin helhet.
Den nya tågbanan kommer att snabbare och pålitligare förbindelser, potential för fastighets- och markinvesteringar, förbättrar arbetskraftens rörlighet, ökar regionens attraktionskraft för företag och stärker den tillväxttriangel som skapats mellan Åbo, Tammerfors och huvudstadsregionen.
Det är synd att man argumenterar mot Entimmeståget med argument som att det räcker att bara renovera och investera i Kustbanan.
Kustbanan är hjälplöst föråldrad och skulle enligt Trafikledsverket kräva flera miljarder för att modernisera. Enligt deras uträkning skulle prislappen för en renoverad bandragning mellan Åbo och Salo ha en prislapp på en miljard. Hur mycket skulle resten kosta?
Trots dessa investeringar skulle den gamla banans problem med en för mjuk markgrund, begräsningar i tunnlarna, låga körhastigheter och den nuvarande bandragning genom vissa tätorter kvarstå.
Det är fullt möjligt att ett beslut om investeringen kan fattas redan av vår nästa regering. Positivt att en överväldigande majoritet av regionens framstående politiker, oberoende partitillhörighet, öppet stöder Entimmeståget.
Tyvärr gör Centerledaren och finansministern ett undantag, men hennes motstånd är förhoppningsvis bara fjäsk för de egna väljarna.
Hur förhåller sig mitt eget parti, SFP och dess ledande politiker sig till detta?
Tyvärr lika negativt som Centerledaren och de verkar istället närmast ha intresse för en nyländsk lokaltrafik som stöder deras egna väljares intressen.
I deras intresse är enligt dem att ”i första hand satsa på den befintliga infrastrukturen, inte bygga nytt” och ”fokusera på att förbättra den infrastruktur vi har”.
Med den politiken skulle den nya motorvägen aldrig byggts och vi skulle fortfarande köra på gamla riksettan med några nya omkörningsfiler. Efter valet hoppas och tror jag på att vi har ett annat ljud i klockan och att även SFP hör till de som stöder detta projekt. SFP har kallats ”brobyggare”, kanske dags att också bli ”banbyggare”?
För mig är Entimmeståget en viktig fråga och i det kommande riksdagsvalet hittar jag säkert en kandidat som stöder, Entimmeståget, vår regions viktigaste infrainvestering.
Nicke Wulff Fullmäktigeledamot och gruppordförande, SFP, Åbo