Förflytta dig till innehållet

Rävsundsbrons hastighetsbegränsning sänks – brons skador har blivit värre

Anja Kuusisto
Rävsundsbrons skador har blivit värre. För att bron ska överleva tills en ny bro är klar sänks hastighetsbegränsningen till 50 kilometer i timmen.
Rävsundsbron är i slutet av sin livscykel, och stålkonstruktionen på brons undersida har betydande skador som snabbt blivit allt värre. Det skriver NTM-centralen i Egentliga Finland i ett pressmeddelande. Därför sänks brons hastighetsbegränsning till 50 km/h, och specialtransporter på bron viktbegränsas. På så vis minskar…

Ja, jag vill läsa mer!

Prova 1 månad för 1€*

Redan prenumerant?

* Kampanjpris 1€ första månaden, därefter ordinarie pris 17,95€
Redan använt kampanjen? Beställ här istället

Dela artikeln

4 kommentarer: “Rävsundsbrons hastighetsbegränsning sänks – brons skador har blivit värre

  1. Paul Lindberg skrev

    Yngve Lindqvist har helt rätt i att vibrationer och skakningar förorsakade av
    trafiken belastar bron avsevärt mera och förkortar ytterligare brons livslängd.
    Fysikens lagar är avgörande, inte åsikterna. Var och en, som kört på isvägar,
    känner till den här aspekten. Konsekvenserna är samma oberoende av under-
    laget, asfalt och stålkonstruktion eller is och vatten. Enda skillnaden är den,
    att det tar årtionden att slita ner en bro, medan isen brister på en bråkdels
    sekund med ofta ödesdigra konsekvenser.

  2. Andreas Johansson skrev

    Yngve Lindqvist har helt fel. NU är precis den rätt tidpunkten att bygga Pargasleden. Både St Karins och Pargas drar nytt av en förbättrad Skärgårdsväg till riksväg 1.

  3. Yngve Lindqvist skrev

    Nu har NTM centralens tjänstemän nog tappat sunda förnuftet. Man bör absolut inte sätta några ojämheter på vägen. Det säger sig självt att vibrationer och skakningar, åtminstone av tunga trafiken, belastar bron mer än jämn gång. Hoppas verkligen att också andra reagerar på dylika förslag.
    Vad beträffar vår stadsdirektörs fantasier om nya åboleden kan den nog begravas i detta läge. Bron är det viktigaste och förbättrande av nuvarande Skärgårdsvägen på S:t Karins sidan är mer ekonomiskt än en helt ny trafikled.

  4. Paul Lindberg skrev

    Helt OK-beslut. Bättre sent än aldrig. Jag, och säkert många andra, har i flera år
    undrat, hur det kan vara tillåtet att samma hastighetsbegränsning 70 km/h är till-
    låten utan några som helst begränsningar för tunga fordon. Det kan tilläggas, att
    sträckan S:t Karins – Pargas är en av de mest trafikerade i allmänhet och tunga
    fordon i synnerhet.

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *