Rävsundsbron är i slutet av sin livscykel, och stålkonstruktionen på brons undersida har betydande skador som snabbt blivit allt värre. Det skriver NTM-centralen i Egentliga Finland i ett pressmeddelande. Därför…
Den här artikeln är exklusiv för ÅU:s betalande läsare.
Våra nyhetspaket ger dig fri tillgång till alla
Åbo Underrättelsers nyheter, reportage och artiklar på webben.
4 kommentarer: “Rävsundsbrons hastighetsbegränsning sänks – brons skador har blivit värre”
Paul Lindberg skrev
Yngve Lindqvist har helt rätt i att vibrationer och skakningar förorsakade av
trafiken belastar bron avsevärt mera och förkortar ytterligare brons livslängd.
Fysikens lagar är avgörande, inte åsikterna. Var och en, som kört på isvägar,
känner till den här aspekten. Konsekvenserna är samma oberoende av under-
laget, asfalt och stålkonstruktion eller is och vatten. Enda skillnaden är den,
att det tar årtionden att slita ner en bro, medan isen brister på en bråkdels
sekund med ofta ödesdigra konsekvenser.
Andreas Johansson skrev
Yngve Lindqvist har helt fel. NU är precis den rätt tidpunkten att bygga Pargasleden. Både St Karins och Pargas drar nytt av en förbättrad Skärgårdsväg till riksväg 1.
Yngve Lindqvist skrev
Nu har NTM centralens tjänstemän nog tappat sunda förnuftet. Man bör absolut inte sätta några ojämheter på vägen. Det säger sig självt att vibrationer och skakningar, åtminstone av tunga trafiken, belastar bron mer än jämn gång. Hoppas verkligen att också andra reagerar på dylika förslag.
Vad beträffar vår stadsdirektörs fantasier om nya åboleden kan den nog begravas i detta läge. Bron är det viktigaste och förbättrande av nuvarande Skärgårdsvägen på S:t Karins sidan är mer ekonomiskt än en helt ny trafikled.
Paul Lindberg skrev
Helt OK-beslut. Bättre sent än aldrig. Jag, och säkert många andra, har i flera år
undrat, hur det kan vara tillåtet att samma hastighetsbegränsning 70 km/h är till-
låten utan några som helst begränsningar för tunga fordon. Det kan tilläggas, att
sträckan S:t Karins – Pargas är en av de mest trafikerade i allmänhet och tunga
fordon i synnerhet.
Kommentarer
Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.
Yngve Lindqvist har helt rätt i att vibrationer och skakningar förorsakade av
trafiken belastar bron avsevärt mera och förkortar ytterligare brons livslängd.
Fysikens lagar är avgörande, inte åsikterna. Var och en, som kört på isvägar,
känner till den här aspekten. Konsekvenserna är samma oberoende av under-
laget, asfalt och stålkonstruktion eller is och vatten. Enda skillnaden är den,
att det tar årtionden att slita ner en bro, medan isen brister på en bråkdels
sekund med ofta ödesdigra konsekvenser.
Yngve Lindqvist har helt fel. NU är precis den rätt tidpunkten att bygga Pargasleden. Både St Karins och Pargas drar nytt av en förbättrad Skärgårdsväg till riksväg 1.
Nu har NTM centralens tjänstemän nog tappat sunda förnuftet. Man bör absolut inte sätta några ojämheter på vägen. Det säger sig självt att vibrationer och skakningar, åtminstone av tunga trafiken, belastar bron mer än jämn gång. Hoppas verkligen att också andra reagerar på dylika förslag.
Vad beträffar vår stadsdirektörs fantasier om nya åboleden kan den nog begravas i detta läge. Bron är det viktigaste och förbättrande av nuvarande Skärgårdsvägen på S:t Karins sidan är mer ekonomiskt än en helt ny trafikled.
Helt OK-beslut. Bättre sent än aldrig. Jag, och säkert många andra, har i flera år
undrat, hur det kan vara tillåtet att samma hastighetsbegränsning 70 km/h är till-
låten utan några som helst begränsningar för tunga fordon. Det kan tilläggas, att
sträckan S:t Karins – Pargas är en av de mest trafikerade i allmänhet och tunga
fordon i synnerhet.