Efter en aningen utmanande klättring stiger ÅU:s reporter in i den ökända Rävsundsbron på Skärgårdsvägen mellan S:t Karins och Pargas. Där ska experter visa vad som ligger bakom den brådskande…
Den här artikeln är exklusiv för ÅU:s betalande läsare.
Våra nyhetspaket ger dig fri tillgång till alla
Åbo Underrättelsers nyheter, reportage och artiklar på webben.
2 kommentarer: “Rävsundsbron är trött – ”Bron böjer sig som en pappersklämma””
Kurt Kronehag skrev
Hur är det möjligt att en bro byggd för 60 år sedan redan är slut? Om man jämför med t.ex. Mackinac bron i norra USA som byggdes 1957 och är totalt 8 km lång med en fri höjd under bron på 47 meter, samt har en trafik som vida överstiger Rävsundsbron, frågar man sig om brobyggarna borde åka över till USA för att lära sig. Visserligen ligger Rävsundsbron över bräckvatten och Mackinac över sött vatten, men ändå? Klimatet är ungefär detsamma, förutom att bron i USA är betydligt mer utsatt för vind.
Siv Wikström skrev
Tack, det var en mycket saklig och bra information. Det här borde vi ha fått tidigare. Tack ännu en gång!
Kommentarer
Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.
Hur är det möjligt att en bro byggd för 60 år sedan redan är slut? Om man jämför med t.ex. Mackinac bron i norra USA som byggdes 1957 och är totalt 8 km lång med en fri höjd under bron på 47 meter, samt har en trafik som vida överstiger Rävsundsbron, frågar man sig om brobyggarna borde åka över till USA för att lära sig. Visserligen ligger Rävsundsbron över bräckvatten och Mackinac över sött vatten, men ändå? Klimatet är ungefär detsamma, förutom att bron i USA är betydligt mer utsatt för vind.
Tack, det var en mycket saklig och bra information. Det här borde vi ha fått tidigare. Tack ännu en gång!