I butikerna har hyllorna tömts på avgasreningsvätskan AdBlue under de senaste dagarna, som en följd av kriget i Ukraina. Många försöker nu tjäna en slant genom att sälja sina dunkar…
Den här artikeln är exklusiv för ÅU:s betalande läsare.
Våra nyhetspaket ger dig fri tillgång till alla
Åbo Underrättelsers nyheter, reportage och artiklar på webben.
4 kommentarer: “Priset på AdBlue skenar på nätet när affärshyllorna töms – utan avgasrenaren stannar dieselbilarna”
Paul Lindberg skrev
Intressanta kommentarer för en ”boomer”, som saknar erfarenhet av moderna
dieselmotorer. Det vore trevligt att veta vem, som försatt landet i den här situ-
ationen. Har någon ryggrad nog att stiga fram och taga ansvar och samtidigt
den i frågasatta ”äran” för detta beslut, eller får EU som vanligt skulden?
Jan-Erik Karlsson skrev
Utan Ad blue stannar inte bara diesel bilar ,även lite större dieslar på lastbilar o traktorer som nu snart skall ut i vårbruket kan inte andvändas om de inte finns urea.
Rolle Möller skrev
@Maria Granskog, helt korrekt men om AdBlue-behållaren är helt tom startar bilen inte nödvändigvis. Detta är ju en juridisk grej, om motorn är Euro 6-typgodkänd och har SCR-insprutning (ureakatalys) får den inte köras utan tillsats och automatiken hindrar start om vätskan är slut.
Detta fick jag, visserligen ryktesvägen, bekräftat då någon av mina kolleger inte skall ha lyckats starta sin VW Transporter med tom ureabehållare. Givetvis varnar automatiken i god tid, min motsvarande VW hojtar till när man kan köra 2400 km på kvarvarande AdBlue.
Maria Granskog skrev
Dieselbilen stannar nog INTE utan adblue, men motoreffekten reduceras
Kommentarer
Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.
Intressanta kommentarer för en ”boomer”, som saknar erfarenhet av moderna
dieselmotorer. Det vore trevligt att veta vem, som försatt landet i den här situ-
ationen. Har någon ryggrad nog att stiga fram och taga ansvar och samtidigt
den i frågasatta ”äran” för detta beslut, eller får EU som vanligt skulden?
Utan Ad blue stannar inte bara diesel bilar ,även lite större dieslar på lastbilar o traktorer som nu snart skall ut i vårbruket kan inte andvändas om de inte finns urea.
@Maria Granskog, helt korrekt men om AdBlue-behållaren är helt tom startar bilen inte nödvändigvis. Detta är ju en juridisk grej, om motorn är Euro 6-typgodkänd och har SCR-insprutning (ureakatalys) får den inte köras utan tillsats och automatiken hindrar start om vätskan är slut.
Detta fick jag, visserligen ryktesvägen, bekräftat då någon av mina kolleger inte skall ha lyckats starta sin VW Transporter med tom ureabehållare. Givetvis varnar automatiken i god tid, min motsvarande VW hojtar till när man kan köra 2400 km på kvarvarande AdBlue.
Dieselbilen stannar nog INTE utan adblue, men motoreffekten reduceras