Förflytta dig till innehållet

Personligt rekord i minskad skärmtid i sommar

I sommar har jag gjort personligt rekord i minskad skärmtid.

Jag tror inte att jag tidigare klarat under 30 minuter per dag, så länge jag varit aktiv i sociala medier.

En av orsakerna till minskad skärmtid är givetvis det faktum att vi inte har gränslöst med elektricitet på sommarstugan.

Den största förändringen är dock att jag själv aktivt jobbat på att minska skärmtiden, efter att ha läst Anders Hansens bok om hur en hjärna i osynk med sin tid kan göra oss stressade, deprimerade och ångestfyllda.

Jag rekommenderar alla att läsa denna bok. Jag hoppas på att den förändring jag nu åstadkommit i mitt eget beteende blir bestående.

Egentligen kände jag igen alla forskningsresultat som boken presenterade. Forskare har redan i åratal varnat för resultaten av obegränsad användning av skärmar.

Alla dessa varningar är så lätta att glömma i vardagen: mobilens gränslösa innehåll lockar oss på bussresan, under teamsmötet, på föreläsningen – ja till och med vid bilratten och mitt i familjemiddagen tar vi fram telefonen för att scrolla vad som händer i världen eller just nu i någon annan bekants liv.

Vi vet att barnen apar efter oss. Det är totalt lönlöst att klaga på deras skärmberoende om vi själva föredrar telefonen eller ipaden framom en bok, att leka eller ta en promenad ute i naturen.

Givetvis är det stundvis lugnt och tyst när alla sitter och stirrar på sina egna skärmar, men då det går till överdrift följer långvariga och negativa konsekvenser för bland annat vår koncentrationsförmåga.

I början av sommaren analyserade jag mitt egna skärmbeteende.

Genast då suget satt in i att kolla telefonen gjorde jag mitt yttersta för att hitta orsaken till varför jag just nu måste kolla. Blev jag uttråkad eller försöker jag undvika någon tråkig syssla?

Är det verkligen nödvändigt att hitta någon information eller posta något just nu? Har jag verkligen tid och ro att göra det innan jag blir avbruten av barnen?

Jag har kommit fram till att största delen av min skärmtid består av nyhetssuget, som i sin tur huvudsakligen beror på Ukrainakrisen. Det räcker inte att bara läsa de nationella nyhetskällorna, även de internationella måste dubbelkollas för att få en så bred översikt att situationen som möjligt.

Den resterande tiden på skärm går åt till mera ”lokala” nyheter, det vill säga att scrolla sociala medier för att se vad bekanta sysslar med och pratar om.

Dessutom kollar jag träningsklipp som jag ändå inte följer då jag inte har gymredskap på stugan och recept som jag inte prövar då jag ändå saknar alla specialingredienser.

Ett svepskäl att kolla mobilen är även behovet att ta ännu ett foto av barnen. Men efter att ha rensat bland hundratals foton bara från i år så vet jag att ”less is more” även vad gäller förevigande av gemensamma sommarminnen.

För att minska på skärmtiden gjorde jag precis som boken rekommenderade.

Jag började följa upp och analysera skärmtiden, jag raderade onödiga appar, tog bort notifikationer, hade telefonen på tyst och lämnade den i ett annat rum en timme innan sovdags.

Med några timmar mindre skärmtid per dag finns det nu ingen orsak att inte hinna motionera eller leka med barnen.

Dessutom har min sömn blivit bättre och jag upplever aningen mindre världsångest. Nu återstår att hålla fast vid de nya rutinerna – kanske något även du vill göra inför hösten?

Dela artikeln

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mera nyheter