Pargas nya logo med något som ska föreställa vågor används redan av flera företag runt om i världen. Till exempel ett brittiskt IT-bolag använder samma logo, liksom också ett företag…
Den här artikeln är exklusiv för ÅU:s betalande läsare.
Våra nyhetspaket ger dig fri tillgång till alla
Åbo Underrättelsers nyheter, reportage och artiklar på webben.
6 kommentarer: “Pargas nya logo kan vara plagiat – politiker överraskade av hur den kom till”
Teresia Tevrén skrev
Behåll seglet och använd pengar till vettigare ändamål!
Tom Nurmi skrev
Nog låter det konstigt om tjänstemän i staden helt på eget bevåg tillåts besliuta om att ändra stadens logo och beställa en ny logo av en ”reklambyrå” som sedan leverarar ett plagiat som valts utan att förtroendevalda involverats i beslutet . Det verkar som om man gett litet för lösa tyglar åt de tjänstemän som sysslat med frågan. Var går gränsen för våra tjäsnemäns befogenheter att på egen hand beställa arbete från utomstående? När det kommer till ansvarsfrågan för kostnaderna så har tydligen en reklambyrå levererat ett plagial som staden förmodligen inte borde använda som logo och då borde staden inte heller betala dem för uppdraget,
Folke Pahlman skrev
Behåll seglet! ”Skärgårdshavets huvudstad” är bra även om ”Skärgårdens huvudstad” var ännu bättre!
Andreas Johansson skrev
Intressant att mångåriga stadsstyrelseledamoten Koskinen varit med och godkänt den nya grafiken men då logon presenteras på fmge möte är hon tyst. För att sen då ÅU tar upp frågan vara kritisk? Man blir fundersam om det den sortens ledarskap Anne Eriksson saknar?
Tore Danielsson skrev
Varför någon ny logo överhuvudtaget, tycker seglen är bra för Pargas, istället för halva bollar eller vad de ska föreställa. I mina ögon är de långt från vågor.
Nej spara på pengarna och låt seglena vara Pargas logo
Anne Eriksson skrev
Är illa rädd att denna flop med logon visualiserar långt hur vår beslutskultur fungerar i Pargas idag. Livskraftsutskottet vet inte riktigt vad de egentligen ska göra men inte tycks de nya tjänstemännen i ledningsgruppen göra det heller. Man bränner skattepengar på både nya (plagierade) logon, kör en enormt dyr kampanj för att ”söka” ny stadsdirektör (svenskan blir lite lustig då finska konsulter ges fria händer…) samtidigt då stadens grundläggande verksamheter inte vill rymmas inom budgetramen. Det är oroväckande att vi har ett så inkompetent ledarskap i Pargas idag.
Kommentarer
Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.
Behåll seglet och använd pengar till vettigare ändamål!
Nog låter det konstigt om tjänstemän i staden helt på eget bevåg tillåts besliuta om att ändra stadens logo och beställa en ny logo av en ”reklambyrå” som sedan leverarar ett plagiat som valts utan att förtroendevalda involverats i beslutet . Det verkar som om man gett litet för lösa tyglar åt de tjänstemän som sysslat med frågan. Var går gränsen för våra tjäsnemäns befogenheter att på egen hand beställa arbete från utomstående? När det kommer till ansvarsfrågan för kostnaderna så har tydligen en reklambyrå levererat ett plagial som staden förmodligen inte borde använda som logo och då borde staden inte heller betala dem för uppdraget,
Behåll seglet! ”Skärgårdshavets huvudstad” är bra även om ”Skärgårdens huvudstad” var ännu bättre!
Intressant att mångåriga stadsstyrelseledamoten Koskinen varit med och godkänt den nya grafiken men då logon presenteras på fmge möte är hon tyst. För att sen då ÅU tar upp frågan vara kritisk? Man blir fundersam om det den sortens ledarskap Anne Eriksson saknar?
Varför någon ny logo överhuvudtaget, tycker seglen är bra för Pargas, istället för halva bollar eller vad de ska föreställa. I mina ögon är de långt från vågor.
Nej spara på pengarna och låt seglena vara Pargas logo
Är illa rädd att denna flop med logon visualiserar långt hur vår beslutskultur fungerar i Pargas idag. Livskraftsutskottet vet inte riktigt vad de egentligen ska göra men inte tycks de nya tjänstemännen i ledningsgruppen göra det heller. Man bränner skattepengar på både nya (plagierade) logon, kör en enormt dyr kampanj för att ”söka” ny stadsdirektör (svenskan blir lite lustig då finska konsulter ges fria händer…) samtidigt då stadens grundläggande verksamheter inte vill rymmas inom budgetramen. Det är oroväckande att vi har ett så inkompetent ledarskap i Pargas idag.