Otrygg FPA-skjuts från Åbo till Kimitoön för 83-åring
Mikaela Suominen skjutsar ofta äldre Kimitoöbor som behöver en hjälpande hand vid sjukhusbesöken. Men enligt de nya reglerna får hon inte bli kvar för att vänta och skjutsa samma kund tillbaka.
Mikaela Holmström, sjuksköterska på Kimitoön, fick förra veckan pröva på vad de nya reglerna för FPA-skjutsar betyder i praktiken. Hennes pappa, 83-åriga Lars-Göran Holmström, behövde då åka in till en…
Den här artikeln är exklusiv för ÅU:s betalande läsare.
Våra nyhetspaket ger dig fri tillgång till alla
Åbo Underrättelsers nyheter, reportage och artiklar på webben.
4 kommentarer: “Otrygg FPA-skjuts från Åbo till Kimitoön för 83-åring”
Stina Heino skrev
Min erfarenhet av Fpa-taxi är att kunden inte har rätt att välja! Dock har det alltid varit en bil från Kimitoön för turresan, returresan har kunnat vara Åbo eller som senaste gång, en Bjärnåtaxi. I början tilläts taxin att vänta om väntetiden inte överskred hemresans längd, utan väntpeng för bilisten, nu får den köra hem utan passagerare.
Kari Niemi skrev
Jo,Taxi-Datan är boven i draman?Kela har inte bestämnt att så o så ska d köras utan Lounais-Suomen Taxi-Data bolage ha ordna så att deras bilar får allt mera kyytin?Hoppas d blir stopp,vid årsskiftet?
Peter Fihlman skrev
Eftersom det är en Fpa köra så har väll kunden rätt att använda signal svenska i kontakt med chauffören ? ( eller har man inte ? ). Det kan ju hända något på vägen som man måste säga !
Hur följs det upp på taxi centralen att de bilar dom kör svenskspråkiga klienter kan kommunicera på svenska ?
Kristian Simola skrev
Konstig tolkning av Konkurrens- och konsumentverket (KKV). Är det att välja taxi om det kommer en Åbotaxi? Skulle väl vara rätt om man får välja vem man vill som har kontrakt att köra Fpa köror bara taxan är densamma. Denna regel gynnar nog bara Taxidata.
Kommentarer
Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.
Min erfarenhet av Fpa-taxi är att kunden inte har rätt att välja! Dock har det alltid varit en bil från Kimitoön för turresan, returresan har kunnat vara Åbo eller som senaste gång, en Bjärnåtaxi. I början tilläts taxin att vänta om väntetiden inte överskred hemresans längd, utan väntpeng för bilisten, nu får den köra hem utan passagerare.
Jo,Taxi-Datan är boven i draman?Kela har inte bestämnt att så o så ska d köras utan Lounais-Suomen Taxi-Data bolage ha ordna så att deras bilar får allt mera kyytin?Hoppas d blir stopp,vid årsskiftet?
Eftersom det är en Fpa köra så har väll kunden rätt att använda signal svenska i kontakt med chauffören ? ( eller har man inte ? ). Det kan ju hända något på vägen som man måste säga !
Hur följs det upp på taxi centralen att de bilar dom kör svenskspråkiga klienter kan kommunicera på svenska ?
Konstig tolkning av Konkurrens- och konsumentverket (KKV). Är det att välja taxi om det kommer en Åbotaxi? Skulle väl vara rätt om man får välja vem man vill som har kontrakt att köra Fpa köror bara taxan är densamma. Denna regel gynnar nog bara Taxidata.