Sedan 2019 har Gränsbevakningsväsendet ansvaret för bekämpning av miljöskador i Finlands ekonomiska zon till havs. I januari månads nyhetsöversikt av läget uttrycker man en oro över de ryska oljetransporterna på…
Den här artikeln är exklusiv för ÅU:s betalande läsare.
Våra nyhetspaket ger dig fri tillgång till alla
Åbo Underrättelsers nyheter, reportage och artiklar på webben.
En kommentar: “Oro över säkerheten till havs: Tankfartygen på Finska viken allt äldre och i sämre skick efter sanktionerna mot Ryssland”
Raymond Barr skrev
Det fanns i tiden tankfartyg som fraktade olja oberoende av i vilket skick fartyget var. Det finns många exempel på detta. Oljebolagen och hamnarna började fordra bättre fartyg och i slutet av 90-talet blev det svårt för sådana fartyg att få frakt och anlöpa hamnar.
Östersjön är en mycket känslig sjö (sic) som angränsande länder borde slå vakt om. Länderna borde bilda ett konsortium där man bestämmer huruvida fartyget är i sådant skick att det kan passera sunden (Danmark). Detta kostar en del, men det kostar avsevärt mycket mera om ett rostigt Monrovia-tanker kör på grund eller kolliderar vid Estlands kust.
Kommentarer
Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.
Det fanns i tiden tankfartyg som fraktade olja oberoende av i vilket skick fartyget var. Det finns många exempel på detta. Oljebolagen och hamnarna började fordra bättre fartyg och i slutet av 90-talet blev det svårt för sådana fartyg att få frakt och anlöpa hamnar.
Östersjön är en mycket känslig sjö (sic) som angränsande länder borde slå vakt om. Länderna borde bilda ett konsortium där man bestämmer huruvida fartyget är i sådant skick att det kan passera sunden (Danmark). Detta kostar en del, men det kostar avsevärt mycket mera om ett rostigt Monrovia-tanker kör på grund eller kolliderar vid Estlands kust.