Öppen fråga till Nordea Bank, Köpmansgatan, Åbo
Det här är en opinionstext, åsikterna är skribentens egna.
Den 14.4.2021 ringde jag till Nordea Bank i hopp om att få svar på några enkla frågor. En kvinnoröst gav, utan jag hann säga något, genast enbart på finska uppgifter om bankens säkerhetsföreskrifter
Därefter fortsatte en mansröst, likaså enbart på finska, att säga: "Gäller saken "A" , tryck "så", gäller den "B", tryck "si", osv.", utan att till exempel ge uppgifter om vanliga banktjänster, eller hur man överhuvdtaget kommer in på banken i dagens coronaläge, vilket jag hade hoppats på att få veta. Sedan blev det helt tyst. Jag hade inte fått säga ett endaste ett ord, allra minst ställa någon fråga. En vän till mig, fd bankdirektör, gjorde samma iakttagelse, när hon, för att hjälpa mig, ringde till Nordea. Jag undrar därför:
a) Är vi svenskspråkiga kunder inte längre välkomna till Nordea?
b) Är vi "småsparare" inte längre välkomna till Nordea?