Förflytta dig till innehållet

Nytt identifieringssätt fungerar med traditionell nätbank

Det här är en opinionstext, åsikterna är skribentens egna.

I sin insändare (ÅU 13.1.2018) lyfte Pargasbon Kurt Kronehag fram viktiga poäng angående det nya identifikationssättet med kodapp i smartapparat. Jag vill gärna klargöra ett par fakta angående förändringarna.
Bakom övergången från papperskort och översträckbara engångskoder till en kodapp på smarttelefon eller pekplatta ligger det nya betaltjänstdirektivet (PSD2) som kräver bl.a. att bankernas identifieringssystem inte får vara kopierbara. Av den här orsaken uppfyller de gamla kodkorten inte längre lagens krav utan måste ersättas med nyare och säkrare teknik. Det här gäller alltså alla banker, trots att Nordea har legat i täten i utvecklingen.
Nordeas kodapp är väldigt användarvänlig och har fått mycket beröm också av våra seniora kunder. Dessutom är det nya sättet avsevärt mycket säkrare än det gamla, och även därför att föredra. För den som inte har och inte vill skaffa en smarttapparat erbjuder vi en kostnadsfri kodkalkylator som inte kräver smartapparater. Senare under året lanseras även en talande apparat för synskadade.
Det är viktigt att notera att det nya identifieringssättet ersätter endast det gamla blå kodkortet, och tvingar alltså inte kunden att sköta sina bankärenden på mobilen, om man inte så vill. Det går fortsättningsvis att använda den traditionella nätbanken precis som förr. Då man tidigare tog fram kodkortet, öppnar man bara nu sin telefon/tablett!
Eftersom bankkoderna är nyckeln till mången service i samhället (t.ex. skattemyndigheten, polisen och omakanta) är det viktigt att även de äldre och mindre teknikvana hålls med i utvecklingen. Nordea vill gärna vägleda och stöda speciellt dessa kundgrupper med ibruktagandet och användningen av de nya lösningarna. Vi har ordnat s.k. digimorgnar på våra kontor. Jag var själv med på en dylik tillställning på Pargas bibliotek i november, och vid behov ordnas flera tillfällen. Handledning samt all övrig bankrådgivning finns dessutom tillgänglig på vårt kundservicenummer Nordea 24/7 dygnet runt på 0200 3000 (på finska) och 0200 5000 (på svenska, mån-fre 8–18). Att identifiera sig med bankkoder i kundtjänsten är av största vikt för att trygga en säker och personlig service. Denna service är tillgänglig för alla kunder oavsett boendeort nu och i fortsättningen. Vi hjälper gärna!
Jennica Heikius
Premium Banking direktör
Nordea Bank

Dela artikeln

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mera nyheter