Förflytta dig till innehållet

Nya Rävsundsbrons stomme konstrueras av inhemskt stål – Uleåborgsföretag valdes som leverantör

Pressbild/Trafikledsverket
en skiss på en snedkabelbro
En riktgivande skissbild på den nya Rävsundsbron.

Brobyggaralliansen som ansvarar för byggandet av den nya Rävsundsbron och Hessundsbron i Pargas har valt Steel Group Pohjanmaa som leverantör av stålkonstruktionen för Rävsundsbron.

Underleverantörsavtalet som är ett av de största enskilda underentreprenadavtalen i hela projekthelheten undertecknades i onsdags.

– Det här är en mycket viktig del av Rävsundsbrons projekt. Konstruktionen är tidstabellmässigt en av de mest kritiska helheterna, så att den nya bron kan färdigställas som planerat i slutet av 2025. Förutom hög kvalitet betonas det inhemska i sin helhet då en finländsk verkstad tillverkar konstruktionen av inhemskt stål, säger projektchef Janne Wikström från Trafikledsverket.

Nya Rävsundsbrons snedkabelavsnitt är till sin typ en samverkans- och snedkabelbro av armerad betong och för infartsbrons del en förspänd kontinuerlig balkbro av betong. Stålkonstruktionen är en av projekthelhetens största enskilda underentreprenader.

Företagets största enskilda projekt i Finland

– Vi är stolta över att man litar på oss då det gäller det här krävande projektet. Entreprenadavtalet är en stor sak för oss och projektet kommer att sysselsätta oss märkbart under de kommande två åren. Rävsundsbrons stålprojekt är det största enskilda finska broprojektet i vår verkstads 40-åriga historia, både tonmässigt och prismässigt, konstaterar vd Henrik Kiviniemi från Steel Group Pohjanmaa i ett pressmeddelande.

en skissbildPressbild
Det här är en illustrationsbild av stålkonstruktionen på vilken brodäcket gjuts. I bilden syns själva stålkonstruktionen i grönt.

Verkstaden som har levererat över 340 brokonstruktioner i stål till Finland, Sverige och Norge ligger i Uleåborg.

Bland företagets referenser nämns bland annat Flodängens gång- och cyeklbro över Vanda å i Helsingfors och gång- och cykelbron Vanhankirkonsilta över Hangö–Hyvingebanan i Hyvinge centrum.

Men Rävsundsbron som har en sammanlagd längd på över 600 meter och en längsta spännvidd på cirka 250 meter är betydligt större.

Planeringsarbetet kör igång omedelbart

Verkstaden kör i gång med planeringen av Rävsundsbrons stålkonstruktion omedelbart. Den egentliga tillverkningen av stålsegmenten sker i huvudsak under slutet av nästa år och början av 2024.

Installationsarbetet vid Rävsundets broplats blir klart under senhösten 2024, och därefter gjuts snedkabelavsnittets brodäck på stålkonstruktionen.

Dela artikeln

En kommentar: “Nya Rävsundsbrons stomme konstrueras av inhemskt stål – Uleåborgsföretag valdes som leverantör

  1. Raymond Barr skrev

    Står det någonstans skrivet hur länge den nya ”snedstagsbron” skall hålla? Nuvarande bro har endast ca 60 år på nacken och om livslängden är lika lång för den nya bron så vore det kanske bättre med pontoner eller ”färja med virtuell kabel”. I samma veva då nuvarande bro över Rävsundet, byggdes också en betongväg från Pargas till StKarins. Vägen har blivit ganska dyr med tiden och kommer antagligen att så förbli.

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mera nyheter