ÅU var på plats då Finferries vd Mats Rosin på torsdagen visade runt på den nya hybridfärjan som ska trafikera rutten Nagu–Korpo. – Bildäcket är klart och tydligt och jag…
Den här artikeln är exklusiv för ÅU:s betalande läsare.
Våra nyhetspaket ger dig fri tillgång till alla
Åbo Underrättelsers nyheter, reportage och artiklar på webben.
En kommentar: “Nya Nagu-Korpofärjan L-317 är som Altera i lite mindre format – ÅU fick en rundtur på färjan”
Bo Gyllenberg skrev
Men Mats, färjan har ju ingen vajer. Det fanns ett liknande försök för ngra årtionden sedan. Man utför mätning på fartyg så man kan påföra avgifter av redaren. Mätningen utgick från mellandäcket i vissa fall. Då blev avgifterna mindre eftersom volymen blev mindre. En tysk redare beställde då ett antal likadana fartyg, men beställde enbart ett exemplar av mellandäcksluckorna. Dessa användes sedan vid mätningen, men fördes efter mätningen tillbaka i land och användes sedan på nytt på följande fartyg. Det skulle väl idag kallas för virtuella mellandäcksluckor. Man ändrade ganska hastigt på reglerna. Så kommer det även att gå i detta fall. Riksdagen har låtit sig luras med Traficom:s medgivande. Men vad jag förstått är en ändring på gång även i detta fall. Men Mats, nu när du blir pensionerad så kan du komma ut hit i skärgården och åka virtuell vajerfärja. Med god tur kan du få köpa virtuell ved att värma dig med, och på sommaren kommer vi i Nagu att sälja virtuell glass.
Kommentarer
Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.
Men Mats, färjan har ju ingen vajer. Det fanns ett liknande försök för ngra årtionden sedan. Man utför mätning på fartyg så man kan påföra avgifter av redaren. Mätningen utgick från mellandäcket i vissa fall. Då blev avgifterna mindre eftersom volymen blev mindre. En tysk redare beställde då ett antal likadana fartyg, men beställde enbart ett exemplar av mellandäcksluckorna. Dessa användes sedan vid mätningen, men fördes efter mätningen tillbaka i land och användes sedan på nytt på följande fartyg. Det skulle väl idag kallas för virtuella mellandäcksluckor. Man ändrade ganska hastigt på reglerna. Så kommer det även att gå i detta fall. Riksdagen har låtit sig luras med Traficom:s medgivande. Men vad jag förstått är en ändring på gång även i detta fall. Men Mats, nu när du blir pensionerad så kan du komma ut hit i skärgården och åka virtuell vajerfärja. Med god tur kan du få köpa virtuell ved att värma dig med, och på sommaren kommer vi i Nagu att sälja virtuell glass.