Bogserbåtsbranschens framtid är hotad av den nya lotsningslagen som träder i kraft den 1 september, i och med att kravet för lotsningsplikt skärps. – Just nu vet vi inte hur…
Den här artikeln är exklusiv för ÅU:s betalande läsare.
Våra nyhetspaket ger dig fri tillgång till alla
Åbo Underrättelsers nyheter, reportage och artiklar på webben.
3 kommentarer: “Ny lotsningslag skakar om bogserbåtsbranschen – ”Vi vet inte om vi kan fortsätta i höst””
Anders Isaksson skrev
Den kommande lotsningslagen är nog ett riktigt praktexempel på förvaltning där lagar bereds i hemlighet i kabinetten eller åtminstone i största möjliga tystnad och utan interaktion med berörda aktörer på fältet. Eller i varje fall med största delen av aktörerna, nån form av agenda har här ju tydligt funnits bakom lagen som man då önskat förverkliga.
Tyvärr är det inte bara bogseringsbolagen det här berör utan även den mindre kustsjöfarten med fartyg i storleksklassen upp till 70 meter längd kommer att påverkas.
I festtalen och strategierna talas det ofta vackert om att flytta trafiken från gummihjul till vatten men i praktiken gör man ingenting för detta utan motarbetar tvärtom syftet ifråga.
På samma sätt som för Österled är framtiden oviss för den som sysslat med skutfart och vi vet i nuläget inte heller om vi kan fortsätta eller inte. Undertecknad har fört fartyg i skärgården sedan 1995 och har försökt föra en dialog med myndigheterna om erhållande av sk PEC dvs befrielse från användande av lots. Men denna dialog är ytterligt ensidig då berörda myndighet inte svarar.
Ralf Karlson skrev
Samtidigt håller man på att planera distanslotsning i sjösäkerhetens namn, då det helt enkelt inte finns tillräckligt med lotsar.
Så här går det när inte ens ansvariga myndigheten vet vad det är frågan om.
Detta kan man vänta sig i ”sjöfarts”-landet Finland, det finns verkligen annan sjöfart än färjetrafiken!!!
Jan Enkvist skrev
Se så det kan bli….
Här har åter en massa expertis suttit i flera år och ” klokat” ihop sig och så får man detta bedrövliga resultat. Får en att undra hur många andra ”missar” man fått in i lagen. Om man verkligen haft som mening att få dessa bogseringar lotspliktiga så kan det inte varit branchfolk i gruppen. Verkar mer som om det lobbats från tilltänkta utbildare.
Kan det vara så svårt att göra något rätt nuförtiden? Lite mer praktiskt tänk i vardagen önskas av våra byråkrater.
Kommentarer
Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.
Den kommande lotsningslagen är nog ett riktigt praktexempel på förvaltning där lagar bereds i hemlighet i kabinetten eller åtminstone i största möjliga tystnad och utan interaktion med berörda aktörer på fältet. Eller i varje fall med största delen av aktörerna, nån form av agenda har här ju tydligt funnits bakom lagen som man då önskat förverkliga.
Tyvärr är det inte bara bogseringsbolagen det här berör utan även den mindre kustsjöfarten med fartyg i storleksklassen upp till 70 meter längd kommer att påverkas.
I festtalen och strategierna talas det ofta vackert om att flytta trafiken från gummihjul till vatten men i praktiken gör man ingenting för detta utan motarbetar tvärtom syftet ifråga.
På samma sätt som för Österled är framtiden oviss för den som sysslat med skutfart och vi vet i nuläget inte heller om vi kan fortsätta eller inte. Undertecknad har fört fartyg i skärgården sedan 1995 och har försökt föra en dialog med myndigheterna om erhållande av sk PEC dvs befrielse från användande av lots. Men denna dialog är ytterligt ensidig då berörda myndighet inte svarar.
Samtidigt håller man på att planera distanslotsning i sjösäkerhetens namn, då det helt enkelt inte finns tillräckligt med lotsar.
Så här går det när inte ens ansvariga myndigheten vet vad det är frågan om.
Detta kan man vänta sig i ”sjöfarts”-landet Finland, det finns verkligen annan sjöfart än färjetrafiken!!!
Se så det kan bli….
Här har åter en massa expertis suttit i flera år och ” klokat” ihop sig och så får man detta bedrövliga resultat. Får en att undra hur många andra ”missar” man fått in i lagen. Om man verkligen haft som mening att få dessa bogseringar lotspliktiga så kan det inte varit branchfolk i gruppen. Verkar mer som om det lobbats från tilltänkta utbildare.
Kan det vara så svårt att göra något rätt nuförtiden? Lite mer praktiskt tänk i vardagen önskas av våra byråkrater.