Förflytta dig till innehållet

Ny körfil för tung trafik byggs vid Rävsundsbron – allt fler struntar i trafikreglerna igen

Mikael Heinrichs
vyn från en stor lyftkran vid ett brobygge
En ny körfil tas i bruk för tung trafik på Pargassidan av Rävsundsbron under hösten.

Den tunga trafiken kommer omdirigeras på Pargassidan av Rävsundsbron i höst. En ny körfil kommer att byggas, och samtidigt flyttas också trafikljusen till sin slutliga plats. Medan trafikljusen flyttas kommer trafiken dirigeras på plats, på bägge sidor om bron, meddelar NTM-centralen.

Den nya vägbiten till de tunga fordonens väntplats kommer vara snävare och brantare än den nuvarande, vilket innebär att fordonen blir tvungna att sänka hastigheten ännu mer innan svängen. NTM-centralen framhåller att man kommer satsa på vinterunderhållet på platsen.

Reglerna följs inte

Enligt NTM-centralen har allt fler förare struntat i att följa trafikreglerna för den tunga trafiken under sommaren. Tunga fordon har låtit bli att köra in på körfilen för tung trafik eller kört mot rött trafikljus, vilket lett till att tunga fordon mötts på bron.

Rävsundsbron är i mycket dåligt skick, och NTM-centralen påminner att varje gång tunga fordon möts på bron orsakar en stor belastning på bron. Ifall skicket försämras på bron måste man införa ännu fler begränsningar.

Den nya Rävsundsbron ska bli klar till hösten 2025.

Dela artikeln

En kommentar: “Ny körfil för tung trafik byggs vid Rävsundsbron – allt fler struntar i trafikreglerna igen

  1. Lotta Myréen skrev

    NTM-centralen borde försöka begripa att utländska långtradarchaufförer inte kan läsa skyltningen på finska och svenska! Sätt upp skyltning på engelska!
    Dessutom skulle det hjälpa med skyltning om hur man SKA köra, istället för vad som är förbjudet.
    Skyltningen som den är nu är rörig och förvirrande.

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mera nyheter