Nu tar spårvagnskampen fart – jämn kamp i stadsstyrelsen i Åbo på måndag
Arkiv/Dan Lolax
Knäckfråga. Femton omröstningar krävdes i nämnden för ett beslut om nya generalplanen. Stadsstyrelsen möts på måndag och också här är åsikterna delade om det ska finnas möjlighet att dra spårvagnsskenor mellan Braheskvären och domkyrkan, eller om märkningen för den så kallade kvalitetskorridoren för kollektivtrafiken ska strykas ur generalplanen.
I stadsmiljönämnden i tisdags krävdes det femton omröstningar innan politikerna kunde fatta beslut om att den nya generalplanen skulle gå vidare till stadsstyrelsen. En knäckfråga är om det ska finnas…
Den här artikeln är exklusiv för ÅU:s betalande läsare.
Våra nyhetspaket ger dig fri tillgång till alla
Åbo Underrättelsers nyheter, reportage och artiklar på webben.
2 kommentarer: “Nu tar spårvagnskampen fart – jämn kamp i stadsstyrelsen i Åbo på måndag”
Kerstin Jansson skrev
Inga spårvagnar i Åbo, tack ! Åbo hade spårvagnar, men de togs bort av flera skäl. Spårtrafik är bra på längre sträckor, men inte i en trång stadskärna där den ska samsas med bussar, bilar, fotgängare och olika slags cyklar. Spårtrafik kräver spår och är därför mindre flexibel än t.ex. en buss som enkelt kan ändra sin rutt vid framkomlighetsproblem. En stillastående spårvagn står där den står. Den enda spårvagnen jag kan acceptera i Åbo är glasskiosken på Salutorget.
John Lassus skrev
Kvalitetskorridor? Ungefär som entimmeståget. Man försöker sälja nånting med en fin benämning. Spårväg och spårvagnar framför domkyrkan är ändå just det som det är, även om man kallar det kvalitetskorridor. Nej tack inga spårvagnar där! Kanske inte överhuvudtaget.
Kommentarer
Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.
Inga spårvagnar i Åbo, tack ! Åbo hade spårvagnar, men de togs bort av flera skäl. Spårtrafik är bra på längre sträckor, men inte i en trång stadskärna där den ska samsas med bussar, bilar, fotgängare och olika slags cyklar. Spårtrafik kräver spår och är därför mindre flexibel än t.ex. en buss som enkelt kan ändra sin rutt vid framkomlighetsproblem. En stillastående spårvagn står där den står. Den enda spårvagnen jag kan acceptera i Åbo är glasskiosken på Salutorget.
Kvalitetskorridor? Ungefär som entimmeståget. Man försöker sälja nånting med en fin benämning. Spårväg och spårvagnar framför domkyrkan är ändå just det som det är, även om man kallar det kvalitetskorridor. Nej tack inga spårvagnar där! Kanske inte överhuvudtaget.