Förflytta dig till innehållet

NTM-centralen bör tänka om gällande den virtuella vajerfärjan mellan Nagu och Korpo!

Åbo Underrättelsers logo

Det här är en opinionstext, åsikterna är skribentens egna.

Skärgårdstrafik. SFP i Egentliga Finland ser att NTM-centralen bör tänka om i frågan om den virtuella vajerfärjan mellan Nagu och Korpo.

Behörighetskraven för besättningen får inte sänkas! Kretsstyrelsen delar oron med Pargas fullmäktige och vår riksdagsledamot Sandra Bergqvist och anser att de nuvarande planerna riskerar trafiksäkerheten samt passagerarnas säkerhet.

Den virtuella vajern, ett hjälpmedel för föraren att hålla rätt kurs, är ett tekniskt hjälpmedel som liksom övrig teknik kan fallera. 

Om denna teknik fallerar är färjan en frigående färja, frigående färjor klassas som fartyg och behörighetskraven ska därför rimligtvis vara därefter.

Vajerföraren måste kunna manövrera fartyget också i krävande förhållanden och på ett sätt som inte förorsakar skada till passagerare eller övrig trafik.

Det är bara några år sedan som vajerfärjan i Nådendals skärgård körde på grund, p.g.a. att vajern kopplats bort. En olycka man ska ta lärdom av.

Olyckor sker långt p.g.a. mänskliga misstag, varför första steget i att förhindra dessa är att säkerställa kompetensen hos besättningen.

Därför ser SFP i Egentliga Finland att hybridfärjan ska klassas som ett frigående fartyg och att besättningen har den behörighet som krävs för ovannämnda fartyg.

Cecilia Achrén

Kretsordförande

Kretsstyrelsen

SFP i Egentliga Finland

Dela artikeln

En kommentar: “NTM-centralen bör tänka om gällande den virtuella vajerfärjan mellan Nagu och Korpo!

  1. Bo von Nandelstadh skrev

    Man brukar säga att snålheten bedrar visheten.
    1) Hur har Finferries tänkt att ansvarsfrågor skall lösas i fall av kollision,brand,kemikalie-
    läckage,bilar demoleras,passagerare skadas, rörelsehämmade får inte hjälp, om ingen huvudansvarig med sjöfartskompetens finns ombord ?
    2)Om det råkar finnas ombord bland pasagerarnas en riktig sjökapten, kan han ta över kommandot av ( om han vill) ”kioskförsäljaren” som knappast vet hur han skall reagera i olika situationer.
    3)Vid olycka blir det pasagerarnas bevisbörda att visa hur skada har uppstått då ingen med rätt kompetens handhar farkosten , varken i storm, dimma , elektroniken slocknar, färjan på drift etc
    4) Har försäkringsbolagen i Finland tex Loyd gett sina utlåtande angående virtuell kabel ? Vad säger dom ?
    5) Tar Finferries ansvaret för
    fotgängare, cyklister, utlänningar, turister etc som inte är vana vid skärgårdsför-
    hållande och färjor ?
    6)Om olyckan är framme på grund av undermålig kompetens hos föraren är
    inbesparingarna troligen försvinnande, i synnerhet om liv går till spillo.

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mera nyheter