Förflytta dig till innehållet

Myndighet: Vi drunknar i anmälningar på grund av Tehys klagomålskampanj

Jeanette Östman/SPT
ett sjukhus
Enorm ökning i antalet anmälningar.

Regionförvaltningsverken i landet meddelar att de är mycket överbelastade på grund av vårdfacket Tehys ”klagomålskampanj”, som verken kallar det.

Regionförvaltningsverken uppger att de, till följd av kampanjen, på två veckor registrerat över 3.100 nya ärenden som gäller hälso- och sjukvård.

– Kampanjen har överbelastat regionförvaltningsverkens verksamhet och fördröjer den normala tillsynen av hälso- och sjukvården, berättar verken i ett pressmeddelande.

De konstaterar att facket i slutet av april startade kampanjen där de uppmanade sina medlemmar att anmäla alla förseelser under arbetsdagen till regionförvaltningsverket.

Enorm ökning

De över 3.100 anmälningar som nu kommit in kan jämföras med de 726 tillsynsärenden gällande hälso- och sjukvård som inleddes vid verken under hela fjolåret. En del av fjolårets ärenden var dessutom inte akuta frågor, utan sådana som byggde på tidigare överenskomna tillsynsplaner, berättar verken.

Regionförvaltningsverken kritiserar nu Tehys kampanj.

— En kampanj som leder till tusentals anmälningar främjar inte patientsäkerheten, utan snarare försvagar den. De sakkunniga vid regionförvaltningsverken hinner inte längre i nuläget koncentrera sig på de allra allvarligaste förseelserna och på dem som inte omfattas av egenkontrollen, heter det i ett pressmeddelande.

Verken konstaterar att man behandlar de nya anmälningarna i vanlig ordning, men tillägger att man hoppas att det så fort som möjligt hittas en lösning på arbetsavtalsförhandlingarna inom kommunsektorn som är bakgrunden till kampanjen.

— Regionförvaltningsverken är inte part i strejkåtgärderna, det viktigaste är att klient- och patientsäkerheten tryggas. Det här övervakar vi också i fortsättningen, konstaterar verken.

Uppdaterat 20:55 med konstaterandet att ”klagomålskampanj” är verkens ord.

Dela artikeln

En kommentar: “Myndighet: Vi drunknar i anmälningar på grund av Tehys klagomålskampanj

  1. Jörgen Björkman skrev

    Det tycks alltså vara överraskande för en offentlig myndighet att patientsäkerheten äventyras varenda dag, vilket denna mångfald av anmälningar nu vittnar om ?
    Tidigare har de anställda ”tigit och lidit”, men nu när de yttrar sig så så vill man inte ta emot anmälningar !
    Det tycks vara enbart sjukvårdsledningens samt vissa politikers utlåtanden som leder till åtgärder visavi patientsäkerheten…

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mera nyheter