Mobbningsfall skakar Nagu – skolledningen tycker att elever i regel är trygga i en liten skola
I ett känslosamt inlägg på Facebook skriver storasystern till en 13-årig flicka i Kyrkbackens skola i Nagu hur lillasystern under flera års tid har utsatts för systematisk mobbning.
I somras ska hon ha blivit hotad på Whatsapp, smygfotograferad på badstranden, strypt av en kille och mobbad och retad på sociala medier. Hon vill inte längre gå till skolan och har drabbats av panikattacker.
I inlägget delar hon en skärmdump från Snapchat där det syns hatiska och nedsättande kommentarer om lillasystern. Systern som är i 30-årsåldern skriver att hon är besviken på skolan som inte har gjort något för att få slut på mobbningen som enligt henne har pågått ända sedan systern gick i lågstadiet.
Skolan kommenterar inte enskilda fall
ÅU har varit i kontakt med skolans rektor Christa Andersson och Pargas stads utbildningschef Ulrika Lundberg.
De kommenterar inte ett enskilt fall utan svarar i allmänna ordalag per mejl på frågan hur de bemöter kritiken om att skolorna inte gör tillräckligt för att förhindra mobbning.
De säger sig vara medvetna om att många har synpunkter på hur skolorna hanterar eller inte hanterar mobbningsfall och att det hela tiden jobbas systematiskt med de här frågorna, även om det inte syns utåt. Men det är inte alltid så lätt att ingripa.
– Mobbningsfallen har blivit mera mångfasetterade och svåra att komma åt i och med att mobbningen i stor utsträckning har flyttat till nätet och ofta sker under fritiden. Det innebär att vid sidan av skolans ansvar är föräldrarnas roll och attityder mycket viktiga för att komma åt och få slut på mobbningen.
Handlingsplaner och arbetsgrupper ska stoppa mobbningen
Andersson och Lundberg skriver att Pargas stad har en handlingsplan som ska skydda eleverna mot våld, mobbning och kränkande behandling. Planen är gemensam för alla skolor och dessutom finns en skolspecifik plan för varje enskild skola.
I skolorna finns också särskilda team som utreder mobbningsfall och som kommer med förslag på vad man kan göra för att mobbningen ska upphöra.
Arbetet dokumenteras och man håller också uppföljningssamtal, skriver Andersson och Lundberg. De poängterar att skolan har svårt att agera utan stöd från hemmen.
– Kontakten och samarbetet med vårdnadshavarna är central. Skolpersonalen arbetar inte ensam med svårare fall, utan man har ett brett nätverk. Förutom med vårdnadshavarna samarbetar skolan med elevvårdspersonal, socialen, barnskyddet, polisen med flera. Inget fall av kränkande beteende och mobbning är det andra likt, därför måste åtgärderna skräddarsys enligt behov.
Är mobbning svårare att komma åt i små skolor eftersom det på en liten ort ofta finns personliga kopplingar mellan lärare och föräldrar och föräldrar sinsemellan?
– Fördelen med en liten skola är att elever och personal känner varandra bra. Elever känner sig i regel trygga i en liten skola och har fin kontakt med de vuxna. Tröskeln att ta kontakt med en vuxen är ofta mycket låg, eftersom det är personer barnen har känt länge och som de känner förtroende för.
I våras gick Pargas med i projektet ”Tänk om” tillsammans med Raseborg, Hangö och Kimitoön. Projektet går ut på att arbeta för en inkluderande och accepterande skolkultur.
– Vi kan alltid förbättra våra sätt att arbeta och så sent som i juni beslöts i rektorsgruppen att en arbetsgrupp tillsätts för att gå igenom handlingsplanen och komma med förslag till förbättringar. Också resurseringen vad gäller till exempel personalstyrkan granskas och justeras vid behov för att skolvardagen ska bli så trygg som möjligt, skriver Andersson och Lundberg.