Förflytta dig till innehållet

Miljoninvesteringar görs i den nya småbåtshamnen i Dalsbruk

— Tre år har det tagit att komma hit vi står i dag, säger en nöjd Sam Forsbom, styrelseordförande på DB Marina i Dalsbruk.
Nu är man nämligen alldeles i startgroparna för att börja bygga en småbåtshamn med 150–200 platser i centrum av Dalsbruk.
Miljötillståndet från regionförvaltningsverket är beviljat.
Den första juni ska de första 50 platserna vara klara och utbyggnaden sker sedan stegvis under tre till fyra år.
Småbåtshamnen kommer att placeras alldeles utanför DB Marinas nya kontor på fabrikssidan av Bruksviken.

En vik med bojar i förgrunden. På andra sidan syns fabriksbyggnader

På andra sidan viken syns Valsverksholmen och DB Marinas nya kontor. Här ska den nya småbåtshamnen byggas. Foto: Emilia Örnmark

Båtplatserna varierar i storlek, och kan även i efterhand justeras en aning. Platserna passar allt från små öppna båtar till stora jakter med en längd på 20 meter.
— Vi har tur i att en bra strandlinje finns från förut, och det blir genast djupt. Det betyder att bryggorna kan byggas direkt, säger Forsbom och visar på den snygga stenkanten vid vattnet.
Här kommer man alltså att kunna hyra en säsongplats, med tillhörande service (reparation, restaurering, isättning, upptagning) samt el, dricksvatten och träskvatten från Masugnsträsket för båttvätt.
Som följd av den nya hamnen kan fasta båtplatser flyttas bort från gästhamnen, vilket betyder att även bilplatserna flyttar bort från stallsplan i centrum av byn.
På fabrikssidan finns nämligen gott om parkeringsutrymme på övervakat, låst område, med service som bastu och dusch.
Bryggorna till den nya småbåtshamnen byggs av Marinetek och installeras av ”Byggis”, alltså Dalsbruks Byggtjänst.

En stenig kant ner mot viken

Stenkanten är bra som den är – något större förarbete behövs ej innan bryggorna kan installeras. Foto: Emilia Örnmark

Vågdämpare skyddar Dalsbruk från alla vindar

En viktig del av projektet är en hundra meter lång vågdämpare. Också den tillverkar Marinetek, i DB Marinas hall. De första delarna är redan beställda, och allt är klart för produktionsstart.
Vågdämparen består av fem moduler som är 4 meter breda och väger 45 ton var.
På andra sidan viken bygger kommunen en vågdämpare på 160 meter, som kommer att möta DB-Marinas vågdämpare (dock med gott om plats för stora båtar, som kör som ett S mellan dessa).
Detta betyder att Dalsbruks hamn framöver skyddas för alla vindar. Kommunens del ingår i ett projekt som handlar om att utveckla Dalsbruks gästhamn för en miljon euro.

en bild av vatten och siluetten av dalsbruks gästhamn

Också Dalsbruks gästhamn ska utvecklas. Foto: ÅU-foto.

Med DB-Marinas investeringsdel på samma summa, handlar det alltså om två miljoner för utvecklingen av hamnen i Dalsbruk.
Vågdämparen kommer också att underlätta D-marins arbete med att ta upp båtar, vilket framöver kan göras även i sämre väderförhållanden.
DB Marina börjar med att bygga tre moduler av sin vågdämpare, eftersom M/S Stellas förbindelsebåtsbrygga flyttar längre bort först år 2021, till andra sidan av bensinstationen.
Planeringen av hamnprojektet har DB Marina och Kimitoöns kommun gjort tillsammans. Om samarbetet har Forsbom bara gott att säga och konstaterar att ett plus ett i detta fall blir mer än bara två.
Forsbom lyfter fram att hamnen ska vara miljövänlig: den kommer att bli en av Håll skärgården ren accepterad Sälle-hamn.
Förutom att laddningsplatser för såväl bil som båt erbjuds så planerar man att installera solpaneler på fabrikshallarna, för att driva hamnen helt och hållet med solenergi.

Stark tro på småbåtshamnen

På DB Marina tror man starkt på det nya hamnprojektet, och är beredd att snabba upp byggandet av platser om så behövs.
— På den flytande båtmässan var intresset stort för det här. Jag tror på att folk från huvudstadsregionen vill flytta sin båt till Dalsbruk, istället för att åka den ganska så tråkiga sjövägen hit. Alla skärgårdsdestinationer, till exempel Hangö, Örö, Rosala, Högsåra, når man med båt från Dalsbruk inom en dag. 70 procent av våra nuvarande kunder är redan nu från huvudstadsregionen, säger Forsbom.

Man vid en vik

DB Marinas styrelseordförande Sam Forsbom tror att de nya båtplatserna blir attraktiva. Foto: Emilia Örnmark

Han poängterar att förutom arbetsplatser i byggskedet, kommer en mer aktiv hamn att gynna hela Dalsbruk. I byn finns den service båtägare behöver, som matbutiker, apotek, postservice och Alko.

DB Marina har lyckats i Dalsbruk

Det var alltså för tre år sedan som utvecklingsbolaget DB Marina köpte fabrikshallar av FN-Steels konkursbo.
— Då kunde utvecklingen starta och vi kunde börja investera, säger Forsbom.
Nu förfogar bolaget över 30 000 kvadratmeter utrymme här.
Den största hallen är 200 meter lång och lämpar sig ypperligt för båtförvaring – från industrins tid finns kranar kvar i taket som är praktiska att flytta båtar med. Utöver det nya hamnprojektet säljer man vinterförvaring, båtservice och driver gästhamn. D-marin sköter det konkreta arbetet.
— Dessutom hyr vi ut lokaler till andra företag. Totalt jobbar på vårt område 35 personer och den sammanlagda omsättningen är 4,5 miljoner euro. Vår omsättning är 1,2 miljoner och har vuxit med 20 procent varje år, säger Forsbom.
I området har man redan, förutom inköp av hallar, investerat en halv miljon euro i renoveringar, transportvagnar, maskiner och i uppstädning av området.
— Årligen investerar vi, och vi är nöjda att vi kunnat göra det. Mycket är gjort, men mycket är kvar, som till exempel att snygga till utsidan av hallarna.

Dela artikeln

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *