Förflytta dig till innehållet

Lugnet före stormen på broarna i Pargas – efter nyår blir det inga fler pauser innan broarna står klara

Mikael Heinrichs
en man i gul jacka vid en bro
Janne Wikström berättar att den senaste veckans lugn vid brobyggena är den sista längre pausen innan broarna ska vara klara.

Det är väldigt lugnt i brobyggaralliansens högkvarter i hotellfastigheten i Pargas under mellandagarna då ÅU hälsar på. Endast Trafikledsverkets projektchef Janne Wikström är på plats just i dag, men riktigt så här lugnt brukar det inte vara – och har inte varit sedan basen inrättades i augusti.

– Som mest kan vi vara 25–30 personer här i vårt ”big room”, men oftast deltar åtminstone några på distans. Det här är antagligen den enda veckan under hela byggprojektets gång som det inte händer någonting på vare sig byggarbetsplatserna eller här, säger Wikström.

Video hjälper med att hålla koll

På de två stora skärmarna i rummet snurrar videoklipp från de senaste veckorna på broarbetsplatserna och grafik över hur långt de olika planerings- och arbetsskedena framskridit. Båda broarna filmas en gång i veckan med drönare så att alla som är delaktiga i projektet ska få en bild av hur det just nu ser ut på byggarbetsplatsen.

– Man får en bättre förståelse för hur projektet rör på sig då man faktiskt ser hur det ser ut på plats. Då ser man konkret vad som är mest brådskande att jobba på för planerarna. Samma sak är det med trafikarrangemangen, det är betydligt tryggare att kolla hur de fungerar från videoinspelningar än att promenera runt längs den livligt trafikerade Skärgårdsvägen.

en betongbyggnadMikael Heinrichs
Brobyggaralliansen håller till i ändan av hotellfastigheten, där man inrättat ett kontor.

Eftersom broar i den här storleksklassen är långt ifrån vardagsmat i Finland, är expertisen också utspridd. Planerarna och olika sakkunniga kommer in för allt mellan två och fyra dagar i veckan medan en del är med på distans.

– Vi vill inte att folk ska resa runt bara för resandets skull, utan kan också sköta en del på distans. I vissa arbetsskeden är det ändå smartast att man faktiskt sitter runt samma bord.

Inga fler pauser innan det är klart

Då man kommit längre i byggandet kommer man inte att ha möjligheten att stanna upp ens över jul- och nyårshelgerna för att tidtabellen ska hålla. Den nya Hessundsbron ska stå klar i slutet av 2024 och nya Rävsundsbron i slutet av 2025.

De senaste månaderna har i medeltal omkring 50 personer arbetat med broprojekten och som mest uppskattar Wikström att omkring 100–150 personer kommer att jobba samtidigt med broarna.

en byggarbetsplats vid en broMikael Heinrichs
Den mittersta pylonen som kommer att sträcka sig 83 meter upp i luften blir nästan dubbelt så hög som de nuvarande pylonerna.

Tidtabellsmässigt är den största och mest kritiska utmaningen den mittersta bropylonen i Rävsundet. Den är helt avgörande med tanke på att arbetet ska löpa friktionsfritt. Den är meningen att byggas under 2024. Pylon nummer tre är avgörande för att stålkonstruktionen ska kunna installeras enligt tidtabell.

LÄS OCKSÅ

– Att vi fick en inhemsk leverantör för stålkonstruktionen var för övrigt ingen självklarhet, det är inte många leverantörer i landet som har kapaciteten att tillverka konstruktioner i den här storleksklassen, påminner Wikström.

Spännande gjutningstest på gång

För Hessundsbrons del är testgjutningen av betongdelarna, som ska bilda betonggångjärnen som kommer att placeras i nedre ändan av pelarna som håller upp bron, det följande stora spänningsmomentet. Där är tidtabellen för förverkligandet snävare eftersom bron ska stå klar i slutet av 2024.

en konstruktion i träMikael Heinrichs
I den här gjutformen ska man göra en provgjutning på ett av ”gångjärnen” till Hessundsbrons pelare.
en skiss över en broTrafikledsverket/Kreate
Det är de här betonggångjärnen som ska provgjutas ännu i januari.

Provgjutningen av ”gångjärnet” blir sannolikt av i slutet av januari och efter det blir det noggranna hårdhets- och gjutbarhetstester för provbiten.

– Det som gör just den här delen så knepig är att få betongen att landa rätt och fylla ut hela gjutformen. Där finns plana ytor som kan vara utmanande, men vi kommer att provgjuta tills vi får det rätt. Det kostar en del att provgjuta, men samtidigt är det hundrafalt förmånligare än att något skulle gå fel då vi ska gjuta den slutliga delen.

Farleden stängs nästa vinter

För Hessundets del blir det aktuellt med att stänga farleden under vintern 2023–2024 utanför båtsäsongen. Det är i och för sig inget dramatiskt i det, eftersom farleden inte bryts upp vintertid oberoende. I praktiken handlar det om korta perioder under hösten och följande vår medan betongen gjuts och stelnar som påverkar båtfolket. Arbetsbron som byggs kommer att ha en öppning för båttrafik.

Hur är det med isläget, påverkar det alls byggprojektets tidtabeller?

– Inte egentligen, vi kommer att jobba under flera vintrar och egentligen är vintern den bästa tiden att jobba i och med att vi inte kan göra bottenarbeten under fiskarnas lektid. Vi vill förstås inte ha minus 30 grader och isande vindar, men i övrigt borde det inte ställa till med problem.

Kostnaderna har skenat

Sedan projektet beviljades finansiering, totalt 128 miljoner euro, i juni 2021 har svängarna varit många. Rysslands anfallskrig i Ukraina har lett till att priset på stål skjutit i höjden – och att planerna för Hessundsbron fick göras om. Den ursprungligen planerade stålbron blev i stället en betongbro.

– Åtminstone personligen tycker jag till och med att betongbron är mer estetiskt tilltalande och passar bättre in i miljön, säger Wikström.

Ny vägförbindelse på gång

För tillfället håller man också på med att bygga en ny väganslutning från Nederkirjalavägen till deponeringsområdet invid Skärgårdsvägen, dit man kommer att deponera rena jordmassor från byggarbetsplatserna.

pålar i vattnet vid en broArkiv/Mikael Heinrichs
Vid Hessundet har man börjat påla från den norra sidan och börjar snart bygga arbetsbroar.

– Den nuvarande anslutningen direkt från Skärgårdsvägen är inte ändamålsenlig och kan orsaka farosituationer då tunga fordon ska svänga av. Meningen är att området senare ska bli ett rekreationsområde och vägförbindelsen vi nu bygger blir den permanenta förbindelsen dit.

Få överraskningar

Det enda som sker vid broarna just nu är att underleverantörer servar sina fordon och en del kabelarbeten som pågår utanför själva områdena. I övrigt är det lugnt och stilla.

Men efter lugnet som råder den här veckan kör arbetet i gång igen direkt efter årsskiftet.

Hur är det, har ni råkat ut för några överraskningar så här långt under arbetets gång?

– Inte egentligen, men det kommer säkert att dyka upp utmaningar. Men det är sedan vår uppgift att hitta svaren och lösningarna om något sådant blir aktuellt.

baracker på radMikael Heinrichs
En brobyggares vision av en julgran.

Sitter inte själv vid spakarna den här gången

Wikström har själv arbetat med broar där trafikmängden är betydligt större än på de här två broarna. Men då man ser till att det inte finns någon annan alternativ vägförbindelse att ta till och att flera stora industrier ligger bortom broarna, är det av största vikt att trafiken ska fungera så smidigt den bara kan under arbetets gång.

– Visst har jag också suttit vid spakarna av en grävskopa i tio års tid, men i det här projektet lämnar vi den biten till de verkliga proffsen. Vårt jobb i projektledningen är att se till att allt löper smidigt.

LÄS OCKSÅ

Dela artikeln

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mera nyheter