Förflytta dig till innehållet

LSJH förbereder sig på sommarens soprusning – ”Vi vet ju var det brukar vara problem”

Pressbild
Sopkärl
Här Sydvästra Finlands Avfallsservice kärl på fjolårets bostadsmässa i Nådendal. Målet är väl att det ska se lika snyggt ut på alla platser.

”Vi strävar efter att utöka tömningen av LSJH:s återvinningspunkter speciellt under sommarsäsongen, då det är flest problem med överfyllnad. Man bör alltid kontakta oss om någon av våra punkter är full.”

Det lovar Sydvästra Finlands Avfallsservice (LSJH) i samband med att bolaget publicerar resultatet av sin färska kundundersökning.

Kundernas betyg på bolagets service är överlag rätt bra. Men när det gäller hur ofta återvinningspunkterna töms och hur många de är finns det utrymme för förbättring.

Ständigt jobb

Servicedirektören Cati Huhta säger att det handlar om ett jobb som ständigt pågår.

– Vi vet ju vilka platser det brukar vara problem vid på somrarna. Det handlar framförallt om skärgårdens centrala punkter. Vi försöker alltid se till att ha tillräckligt med tömningar och vi utvärderar det årligen. ”Okej, ifjol gick det så här, och vi fick så och så många samtal om problem vid den platsen.” Nästa år förbättrar vi situationen, säger Huhta.

Svårt att exakt förutspå folkexplosionen

En del av insamlingarna i skärgården är inte LSJH:s egna, utan hör till Rinki som ägs av handeln och industrin och sköter branschernas ansvar för insamling av förpackningar.

– Med Rinki har vi under alla år fört en dialog om tömningsintervallerna, om att de måste vara tillräckliga också i skärgården, säger Huhta.

Men det är knepigt att få allt att klaffa till 100 procent, konstaterar hon.

– Det kan explosivt komma mycket mer människor till skärgården och de varierar från år till år. Just i dag vet jag inte hur ofta Nagu södra hamn kommer att behöva tömning kommande sommar. Det beror på om det regnar mycket eller om det är mycket sol och så vidare. Sådant påverkar skärgårdens invånarantal på sommaren.

Kvinna framför båtArkiv/Anja Kuusisto
Cati Huhta.

Vet att folk blir frustrerade

När det gäller LSJH:s egna återvinningspunkter säger Huhta att bolaget genast ökar antalet kärl och tömningsfrekvensen samt har städpatruller för att åtgärda problem.

Men hon vet att folk ibland hinner bli frustrerade.

– Det kan till exempel hända att vi från och med påsken har tömningar ett visst antal gånger per månad. Sedan blir det strålande stugväder och vi hinner inte öka antalet tömningar förrän om en vecka. Det är problematiken.

Tre tips

Några viktiga tips har hon till kunderna.

Uppstår problem vid en av LSJH:s återvinningspunkter får man snabbast hjälp om man ringer bolagets kundtjänst. Lämnar man ett meddelande på Facebook finns risken att det inte märks lika kvickt.

Och handlar det om en av Rinkis ekopunkter ska man ringa direkt till Rinki. Det står på skyltar till vilket bolag insamlingen hör.

Dessutom: undvik att lämna sopor utanför kärlen även om de är fulla.

– Om man till exempel har en plastpåse full med kartong, lämna den i bilens baklucka om det är möjligt. Ring oss och fråga när vi kommer och tömmer, och för soporna till insamlingen efter det.

På tal om kartong så jobbar LSJH med att utöka antalet material som kan lämnas vid bolagets egna återvinningspunkter.

– En stor del av våra insamlingspunkter får kärl också för plast och kartong utöver de gamla papper, glas och metall. Arbetet börjar i år och slutförs nästa år. Speciellt kärl för plast har många kunder önskat, säger Huhta.

LÄS OCKSÅ

Dela artikeln

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mera nyheter