Förflytta dig till innehållet

Studerande från Pargas svenska gymnasium på belgiskt äventyr

Privat
en bild på en grupp lärare och ungdomar vid en blåvit port
Studerande och lärare från Belgien och Finland framför EU-parlamentet i Bryssel, Belgien.

Pargas svenska gymnasium har ett mångårigt samarbete med den tvåspråkiga skolan César Franck Athenäum i Kelmis, Belgien.

Skolan ligger i det tyskspråkiga området i Belgien som kallas ”Ost-Belgien” och undervisningen sker på två språk: tyska och franska. Den 28.2–3.3 fick tolv studerande och två lärare möjligheten att besöka skolan inom ramen för PSG:s Erasmus+projekt.

Resan dit och “get together” i skolan

Vi flög tidigt på morgonen från Åbo till Arlanda, Stockholm. I Arlanda hade vi en liten paus och många av oss åt lite frukost. Från Arlanda bar det av till tyska Düsseldorf, därifrån vi skulle åka tåg vidare.

Mellan flygplatsen och tågstationen fick vi pröva på ”SkyTrain”, vilket var nytt och spännande för många av oss. Med tåget kom vi till Aachen, där vi åt lunch innan vi blev upphämtade och åkte vidare till Kelmis. När vi kom till skolan blev vi bjudna på belgiska delikatesser. Vi lärde också känna våra belgiska värdar. Efter att vi varit i skolan åkte vi till våra värdar och njöt av en trevlig hemmakväll där vi lärde känna våra värdfamiljer.

studerande i klassrumsmiljö med flaggor från Tyskland, Sverige, Finland och Frankrike på en skärmPrivat
Get-together i vänskolan i Kelmis, Belgien.

Den andra dagen besökte vi museet Vieille Montagne i Kelmis, som beskriver Kelmis historia. Där fick vi lära oss om de gamla gruvanläggningarna och utvecklingen av staden. Museet är definitivt värt att besöka, det var mycket intressant och interaktivt med många olika element att utforska.

Sedan gick vi en rundtur i Kelmis vackra natur. Vi hade tur med vädret och det var en skön paus. Vi gick till det gamla slottet Eyneburg och sedan till restaurangen Babylon. Restaurangen hade flera olika belgiska rätter att erbjuda. Efter att alla ätit sig mätta började vi ta oss hem till värdfamiljerna.

Utfärd till Bryssel

Fredagen började tidigt för oss. Vi tog tåget klockan 7 på morgonen från Welkenrad till Bryssel, vilket tog cirka två timmar. När vi kom fram fick vi se EU-parlamentet från utsidan och sedan fortsatte vi till museet för europeisk historia, House of European History.

För att komma in behövde vi alla gå igenom en säkerhetskontroll liknande den som finns på flygplatsen. Vi delades in i blandade grupper från båda skolorna och fick ett papper med olika uppgifter som vi skulle göra tillsammans. Vi fick Ipads med information om de olika utställningarna som man kunde läsa mer om. Museet hade flera våningar med allting från hur Europa bildades till hur det ser ut idag: målningar, föremål, bilder, videor, skulpturer med mera.

Efter att vi var klara med museet gick de flesta till en kiosk där vi köpte ”frites”, alltså belgiska franskisar. Sedan åkte vi buss till Museum of Illusions, ett museum om synvillor, vilket var häftigt.

När vi väl hade sett allting i museet gick vi runt i Bryssel, shoppade och åt belgiska våfflor. Våfflorna var supergoda och något man gärna skulle äta på nytt. På kvällen traskade vi alla till tågstationen för att åka tillbaka till Kelmis. Det vimlade av folk på gatorna eftersom det var fredag kväll. Vi kom till tågstationen i Welkenrad först klockan 22 på kvällen. Det var en trevlig och underhållande dag men vi var alla trötta när vi kom hem.

Utfärd till Aachen

På lördagen åkte vi till Aachen, Tyskland med buss. Alla splittrades ganska snabbt när vi kom fram och vi gick i våra egna mindre grupper. Vi träffade de andra emellanåt då vi var i samma köpcentrum. En del av oss var också på rundtur i gamla stan.

Efter en lång dag av shoppande åkte alla tillbaka till Kelmis och sedan med egna skjutsar till bowlinghallen. Där delade vi in oss i två grupper och bowlade i ungefär en timme. Alla tyckte det var jättekul och att det var fint att de hade ordnat det för oss.

en grupp människor med resväskor på en tågperrongPrivat
Gruppen från Pargas på tågstationen i Düsseldorf, Tyskland.

Resan var väldigt givande och vi fick många nya upplevelser. Det var roligt att få umgås med andra ungdomar från ett annat land. Vi hade en jättebra grupp där alla kom överens och trivdes tillsammans.

Det var skojigt att få uppleva nya miljöer och att lära sig nya saker om ett annat land och dess kultur. Vi tyckte också att det var kul att få resa med kompisar från skolan, det är fint att det finns en möjlighet att få åka på skolresor som denna. En av de bästa stunderna under resan var då vi bowlade med de belgiska eleverna.

Text:
Elvira Andersson, Josefina Blomberg, Juliana De Stele, Jeorg Eriksson, Ellinor Hermansson, Elin Jakobsson, Ellen Le Grand, Ronja Rautanen, Tinja Vainio, Andréa Wanström, Emilia Westerback, Axel Wilson, Johan Ström, Tove Söderman och Sara Enroth-Nyman