En webbenkät som Konsumentförbundet har gjort visar att kunderna upplever att vissa livsmedelsförpackningar har blivit mindre utan att priset har sjunkit. 735 personer reagerade på fenomenet som går under namnet…
Den här artikeln är exklusiv för ÅU:s betalande läsare.
Våra nyhetspaket ger dig fri tillgång till alla
Åbo Underrättelsers nyheter, reportage och artiklar på webben.
2 kommentarer: “Kunderna reagerar på att förpackningarna har blivit mindre men priset är det samma – fenomenet kallas för krympflation”
Kerstin Jansson skrev
Alla konsumenter som bara stirrar sig blinda på vad ett paket, en burk, eller en flaska kostar får skylla sig själva. Det är obligatoriskt att ange jämförpriset per kg/ liter i butiken- så det är ytterst enkelt att välja mellan olika produkter i samma kategori – så länge man är villig att eventuellt avstå från sin favorit och testa någonting nytt.
Håkan Wickström skrev
Man kan kalla dessa åtgärder för vad som helst, men i praktiken är det lurendrejeri! personligen boikottar jag dessa produkter och föreslår att även andra gör det! Tror man verkligen att kunderna är så dumma, – tydligen?
Kommentarer
Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.
Alla konsumenter som bara stirrar sig blinda på vad ett paket, en burk, eller en flaska kostar får skylla sig själva. Det är obligatoriskt att ange jämförpriset per kg/ liter i butiken- så det är ytterst enkelt att välja mellan olika produkter i samma kategori – så länge man är villig att eventuellt avstå från sin favorit och testa någonting nytt.
Man kan kalla dessa åtgärder för vad som helst, men i praktiken är det lurendrejeri! personligen boikottar jag dessa produkter och föreslår att även andra gör det! Tror man verkligen att kunderna är så dumma, – tydligen?