Förflytta dig till innehållet

Raseborg satsar på en webbshop för kultur – det ska bli lättare för skolor och daghem att köpa in kultur

Emi Ingo
En keramikverkstad för barn hör till produktutbudet.

Har du en kulturprodukt som lämpar sig för daghem eller skola? Då kan du registrera dig i den nya webbshoppen Kulturbrickan, ett pilotprojekt i Raseborg.

Där hittar bildningssektorn dina tjänster och kan anlita dig via nätet.

Pilotprojektet Kulturbrickan 2020-2022 utvecklar tjänster inom kulturfostran och har skapat en tjänsteplattform på webben.

Målet är att göra tredje sektorns tjänster inom konst-, kultur-, kulturarvs- och miljöfostran tillgängliga via en webbshop för bildningssektorn i Hangö, Raseborg och Ingå samt sprida goda modeller.

— I pilotprojektet riktar vi oss till bildningssektorn men vi vet att det finns intresse på annat håll, till exempel i äldreboenden. Beställaren kan vara en skola eller ett daghem eller till exempel en Hem och skolaförening, säger barnkulturkoordinator Pamela Andersson på Västnyländska kultursamfundet r.f.

Kulturaktörer kan registrera sig

Pilotprojektet arbetar för en jämlik kulturfostran i västnyländska kultur- och lärmiljöer och synliggör utbudet av innehåll planerade för grundskola och småbarnspedagogik.

Föreningen Västnyländska kultursamfundet r.f. administrerar projektet och samarbetar med företaget Gigle för att utveckla det nya verktyget för webbförsäljning inom kulturbranschen.

— I kommunerna gör man upp planer för kulturfostran där en del av utbudet ingår. Man kan också ta inspiration till det från vår webbshop, säger Andersson.

Nu kan de som skapar tjänster inom kulturfostran infoga dem i kulturbrickans utbud för skolor och småbarnspedagogik på adressen kulturbrickan.fi/tjansteproducent för att förmedla och synliggöra sitt utbud.

Organisationer och frilansare kan nu registrera sig som kulturbrickanvändare genom att bli medlemmar i föreningen Västnyländska kultursamfundet r.f. via formuläret på samma sida och därefter inkludera olika tjänster i det öppna utbudet.

— Det är bäst om kulturproducenten har ett FO-nummer och det finns olika tjänster där man lätt kan skaffa sig ett sådant. Om man absolut inte vill ha ett FO-nummer kanske man kan fakturera via ett andelslag eller en förening man ingår i, säger Andersson.

Hoppas på spridning

Som användare bidrar de med en textbeskrivning och bild och kan sätta fram en visuellt beskrivande kort reklamvideo för att generera intresse.

Prissättning av tjänsten hör till för att kunna inkludera produkter i webbshoppens utbud. På detta sätt görs konst- och kulturbranschens service tillgänglig och vi arbetar för att underlätta att olika beställare hittar utbudet i regionen.

Språk och geografiskt område begränsar den erbjudande aktören själv.

— I pilotstadiet begränsar vi marknadsföringen av projektet till Hangö, Ingå och Raseborg men vi kommer att åka ut och presentera modellen i regionerna, säger Andersson som hoppas att tjänsten sprids till övriga delar av Svenskfinland.

Webbtjänsten öppnades på torsdagen.

Dela artikeln

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mera nyheter