Förflytta dig till innehållet

Kreativ galenskap och kreativa idéer måste kunna säljas

Det här är en opinionstext, åsikterna är skribentens egna.

Finland är patentregistreringens förlovade land: i europeisk jämförelse registreras här exceptionellt många patent i förhållande till folkmängd.

Finländska proffs inom den kreativa branschen är framgångsrika ute i världen år efter år. Finländarna är alltså ett kreativt folk med massvis av idéer, hög utbildningsnivå och starkt teknologiskt kunnande. Men denna ”kreativa galenskap” måste kunna produktifieras för att säljas på en internationell marknad. Då det gäller marknadsföring och försäljning, eventuellt även ambitioner, hamnar vi av någon anledning fortfarande på andra plats jämfört med vårt västra grannland.

I Finland uppstår tillväxt trots allt via produktiva idéer, som kan förädlas till internationella framgångar.

I vår arrangerar Finlands Juniorhandelskammare för 45:e gången tävlingen Produktiv idé, som ursprungligen grundades av Åbo Juniorhandelskammare 1977. Tävlingstiden pågår till 15.4.2022.

Tävlingens mål är att främja uppskattningen för företagande och påvisa vilken andel och betydelse innovationer har för en sund tillväxt inom vårt näringsliv samt en positiv utveckling av vår levnadsstandard.

Tävlingens ursprungliga syfte är minst lika aktuellt nu som 1977.

I praktiken handlar det om att via tävlingen lyfta fram nya idéer i ett produktifieringsskede. Tävlingen har tre kategorier: företagarserien, samhällsserien och uppstartserien. Under årens lopp har segern i tävlingen

Produktiv idé gått till idéer och företag som Polar Electro, Genelec, Ponsse och Oura. Bland vinnarna i samhällsserien finns fenomen som numera syns i vår vardag, bland dem låggolvsbussarna i Tammerfors och Allmänna arbetslöshetskassan, även känd som Loimaakassan. Dessa på sin tid nya idéer har utvecklats till lönsamma och vedertagna produkter, till och med internationella framgångssagor. Nu söker vi och strävar efter att synliggöra nya idéer och resultat av kreativt arbete med möjligheter till framgång.

Finlands Juniorhandelskammare vill vara en föregångare, en plattform där unga och ansvarsfulla ledare och aktörer kan växa. Organisationens två andra tävlingar infaller senare under året: Årets Unga Ledare, där man söker och lyfter fram exemplariska och ansvarsfulla finländska ledare under 40 år, samt Årets Unga Framgångsrika Person, som belönar 18–40-åringar med framgång i sitt eget liv som kan fungera som förebilder för en ny generation.

Medlemmarna i Juniorhandelskammaren tror på att det är viktigt att uppmuntra och lyfta fram individer och aktörer runtom i Finland som vill utveckla samfundet. Det är förståeligt att coronaviruspandemin gjort många nedslagna och att den långa pandemitiden har känts frustrerande speciellt inom de branscher som inte kunnat verka normalt på grund av gällande restriktioner. Nu om någonsin har vi orsak att modigt se framåt, hugga i och bygga en ännu bättre morgondag för oss alla.

Om du känner till en idé eller produkt som är högst tre år gammal, anmäl den alltså till tävlingen Produktiv idé, så gör vi idén synlig.

Vinnarna får synlighet för sitt företags logo bl.a. på ljustavlan vid Times Square i New York – en plats där finländska företag hör hemma lika väl som andra internationellt framgångsrika namn.

Är du intresserad av juniorhandelskammarens verksamhet, ta då modigt kontakt med oss medlemmar.

Ordföranden för riksorganisationen råkar vara Åbobo, det är alltså ett utmärkt ögonblick att ta tillfället i akt och komma med i verksamheten!

Dela artikeln

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mera nyheter