Körfälten vid färjefästet i Pärnäs orsakar fortsatt huvudbry – NTM-centralen återgår till systemet med ett körfält

Systemet med fyra körfält vid färjefästet i Pärnäs orsakade så mycket förvirring att upplägget nu byggs om efter bara någon vecka.
Publicerad:

Körfältsupplägget vid färjefästet i Pärnäs i Nagu fortsätter att förorsaka förvirring hos bilister och yrkeschaufförer. Nu hoppas NTM-centralen ändå att situationen snart klarnar och att trafiken börjar löpa smidigt.

Under det senaste året har Pärnäs körfält genomgått en drastisk förvandling, och enligt Tapani Jaakkola, Skärgårdstrafikens projektchef på NTM-centralen, är det naturligt att det tar ett tag för bilister att vänja sig med det nya systemet.

Den ursprungliga planen var att färjekön skulle delas upp på fyra körfält, men på grund av stora oklarheter angående hur körfälten ska fyllas togs slutligen beslutet att återgå till det traditionella systemet med endast ett körfält.

Då hade systemet med fyra körfält varit i bruk endast i ett fåtal veckor.

-- För tillfället håller vi på att stenbelägga körfältens kanter för att göra upplägget tydligare, berättar Jaakkola.

Privat
avstängd körfil
Filerna tre och fyra ska inte längre användas vid färjefästet i Pärnäs.

"Värre än någonsin"

Enligt en yrkesschaufför som ÅU har talat med har det här upplägget haft motsatt effekt - oklarheterna är större än någonsin.

-- Jag har yrkeskört här i tiotals år och det har aldrig varit så här dåligt, säger han.

Han hänvisar till att stenläggningen av filerna två och tre bidrar till att endast filen för nyttotrafik och fil ett är i användning. Det här leder i sin tur till trängsel och längre köer, samt problem med att ta sig till filen för nyttotrafik.

Jaakkola menar att dessa problem endast är tillfälliga, och att trafiken kommer att flyta på smidigt så snart stenbeläggningen är klar.

-- Genom stenbeläggningen skärmar vi bort de resterande filerna. Allt kommer att vara tydligt då vi är klara med arbetet, det vill säga senast i augusti, förklarar han.

De resterande två körfiler som nu stängs av, då endast fil 1 och filen för nyttotrafik kvarstår, kommer enligt Jaakkola att stå kvar utan någon specifik funktion.

Privat
färjekös körfält
Med dubbla spärrlinjer är det då olagligt att köra över till filen för mötande trafik för att komma till kön för nyttotrafik, vilket kan behövas då köerna är långa.

Endast en körfil i framtiden

Orsaken till att de ursprungliga planerna på fyra körfält måste förändras var enligt Jaakkola att det förorsakade stora frågetecken hos bilisterna.

-- Det var inte bara oklart hur bilarna skulle fördela sig, utan även i vilken ordning man fick köra ombord på färjan, berättar han.

Bilister har bland annat förargats över att bilar i körfält 3, som var "sist" i färjekön och inte rymts med på föregående färja, inte fick förkörsrätt då nästa färja lastades.

Nu, då det återigen finns endast en körfil, borde problemen vara lösta, enligt Jaakkola.

-- Genom stenbeläggningen av filernas kanter och tydligare trafikdirigering borde inga oklarheter längre finnas.

Oklara arrangemang

Yrkeschauffören som tagit kontakt med ÅU är inte lika säker på att problemen är så pass lättlösta. Framförallt för nyttotrafiken kvarstår problemen trots de nya arrangemangen.

Han yttrade bland annat klagomål över att större fordon nu dirigeras att köra omvägar via parkeringsplatsen för att ta sig till både filen för nyttotrafik och till förbindelsefartyget Baldurs brygga.

Här är det svårt att köra med stora fordon på grund av myrstacken som utgörs av alla parkerade bilar.

-- För att göra det lättare för nyttotrafiken att ta sig till sin egen fil borde spärrlinjen skrapas bort, så att man kunde köra ner på "fel" sida av vägen. Nu är det ju olagligt att göra det, förundrar han sig.

Privat
parkeringsplats & bilar
Bakom caféet brukar bilar parkeras också utanför parkeringsrutorna, vilket gör det svårt för större fordon att ta sig fram genom myrstacken.

Dessutom förundras det över varför ingen busshållplats finns i riktningen Åbo-Korpo.

Jaakkola berättar att dessa arrangemang beror på utrymmesbrist.

-- Det finns ingen plats för en busshållplats, eftersom caféet finns där. Omvägen kring parkeringsplatsen är till för att nyttotrafiken lättare ska kunna ta sig till sin egen fil och först i kön, påpekar han.

Enligt Jaakkola förorsakas problemen främst av felparkerade bilar, inte av arrangemanget i sig.