Förflytta dig till innehållet

Kolla lokaltrafiken i Malmö i stället!

Åbo Underrättelsers logo

Det här är en opinionstext, åsikterna är skribentens egna.


Valentin Lindén
slår ett slag för spårväg i Åbo (ÅU 2.12) genom att hänvisa till Tammerfors. Men det som passar på ett ställe kanske inte är lika bra på ett annat.

Tammerfors har linjär struktur och många människor kan åka spårvagn dagligen. Åbo är mera cirkulär och spårvagnen kan därför endast betjäna en liten del av Åboborna.

Detta är extra prekärt eftersom förutsättningen för att det ska vara motiverat att investera i spårväg är tillräckligt stort antal resenärer, och Åbo har förutom olämplig struktur även förhållandevis få invånare. Med dagens låga nativitet och tilltagande distansarbete är det troligt att arbetsresorna snarare minskar än ökar.

Inte ens i Malmö, som är dubbelt större än Åbo, har man byggt spårvägar.

De gamla spårvägslinjerna lades ner 1973 och man övergick till dieselbussar. År 2010 diskuterades nybyggande av spårvägar, men efter häftiga politiska strider satsade man på superbussar längs de mest trafikerade rutterna, och normala bussar i övrigt. Nu gör man allvarliga undersökningar av passagerarmängderna längs dessa superbusslinjer för att se om det eventuellt kan löna sig att bygga stålskenor längs dessa och övergå till spårvagnar på vissa av linjerna.

Dessutom undersöker man om spårvagnarna överhuvudtaget blir snabbare än bussarna. Samtidigt elektrifieras alla busslinjer i snabb takt, så miljöargumentet för spårvagnar är hopplöst föråldrat.

Undersökningar visar att folk nästan alltid föredrar den snabbaste resemöjligheten till jobbet oberoende av om det är buss, personbil, cykel, promenad, eller spårtrafik. Orsaken till att spårvagnarna i Tammerfors är populära är sannolikt snabbheten.

Men det är inte alls säkert att de skulle bli snabba i Åbo, allraminst för den majoritet som aldrig får någon nytta av den dyra investeringen med lånade pengar.

Dela artikeln

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mera nyheter