Förflytta dig till innehållet

INSÄNDARE: Internationell forskning om förstaspråkspedagogik

Det här är en opinionstext, åsikterna är skribentens egna.

I medlet av juni möttes drygt 200 forskare från 35 olika länder vid universitetet i Tallinn. Det gemensamma för oss var intresset för förstaspråkslärande, eller modersmålsundervisning som vi är vana att tala om i Finland.

Vi är rätt ensamma om att uttryckligen tala om modersmål som ett undervisningsämne. I de flesta andra länder benämns undervisningsämnet i linje med skolspråket till exempel Norsk i Norge, Dansk i Danmark eller English i England. Hos oss rubriceras undervisningsämnet modersmål och litteratur.

Inom den internationella forskningen talas numera om förstaspråk framom modersmål. Detta konkretiseras också av att den organisation som arrangerat konferensen i Tallinn bytt sitt namn från IAIMTE till ARLE, alltså från att hänvisa till ”mother tongue education” till ”first language education”. Det senare förkortas internationellt L1 medan ett andraspråk anges med L2. Utvecklingen är helt logisk och följer förändringarna i ett allt mer globaliserat och flerspråkigt samhälle.

Temat för konferensen i Tallinn var kultur, konst och verbal kommunikation. I det följande ges en inblick i konferensens innehåll genom de tre plenarföreläsningarna.

Först ut var Andrew Burn från England som illustrerade hur videospelen är en naturlig del av barns lek. Burn hyser stor respekt för barn i sina intervjuer där han låter barnen redogöra för lek och spel. Baserat på sådan kunskap kan vi som forskare och lärare stödja både lek och litteracitetsutveckling på ett meningsfullt sätt.

Även Adriana Bus från Nederländerna visade på digitala resurser i sin föreläsning där hon redogjorde för sagoläsning i hemmiljö med eller utan digitala hjälpmedel. Bus visade på den vuxnes viktiga roll i sagoläsandet.

I en reell lässituation sker i bästa fall en aktiv interaktion mellan barnet och den vuxne. Men eftersom alla barn inte får växa upp i bästa av världar, med återkommande interaktiva lässtunder, menar Adriana Bus att det är klokt att ta vara på den potential som kan finnas i de digitalt presenterade sagorna där barn även kan hänvisas till lyssnande på egen hand.

Den tredje plenarföreläsningen gavs av Minna-Riitta Luukka från Finland. Luukka byggde till stora delar upp sin föreläsning kring modersmålsämnet som det beskrivs i de senaste läroplansgrunderna. Hon reflekterade över nya perspektiv och målade fram en holistisk syn på ämnet.

Detta konkretiseras till exempel i att man stödjer eleverna att välja på vilket sätt de vill demonstrera sitt lärande. Sätten att lära sig över lag – att läsa, skriva, kommunicera tillsammans – är både många och olika och koncentreras ofta i begreppet multilitteraciteter.

Vår forskargrupp vid Åbo Akademi i Vasa deltog aktivt med presentationer och diskussioner. Nya forskarkontakter knöts och konkret bekräftelse att vi är på rätt väg med vårt forskningsarbete erhölls. Vi fortsätter med att inspirera lärarstuderande i grundutbildning och lärare i fortbildning vid sidan av vårt forskningsuppdrag

Ria Heilä-Ylikallio
Professor i modersmålets didaktik vid Åbo Akademi

Dela artikeln

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mera nyheter