Förflytta dig till innehållet

Insändare: Eldriven kollektivtrafik – en bättre lösning!

Det här är en opinionstext, åsikterna är skribentens egna.

Elbilar blir allt vanligare i gatubilden, men är de verkligen den ultimata lösningen på miljöproblemen och den globala uppvärmningen? Inte enligt mig, eftersom tillverkningen av elbilen innan den kommer ut ur fabriken som ett användbart och miljövänlig fortskaffningsmedel påverkar miljön en hel del och en massa koldioxid släpps ut i atmosfären.
Tillverkningen av batteriet till bilen motsvarar nämligen flera tusentals kilometer körda med en diesel- eller bensindriven bil. Då man planerar att tillverka 500 000 bilar i året skulle det betyda hundratals miljoner kilogram utsläpp av koldioxid i året. Men det är inte bara från fabriken det kommer utsläpp, utan även i gruvorna där man gräver upp litium till batterierna.
Naturligtvis blir elbilen efter några års användning miljövänligare än exempelvis dieselbilen, men det finns andra sätt att minska utsläppen i trafiken.
Kollektivtrafik är ett bra sätt att minska på utsläppen. Det finns emellertid inte tillräckligt många bussar och tåg som går på el och eftersom de inte tillverkas i samma utsträckning som elbilar blir produktionen av dem miljövänligare. Det skulle vara bättre att förverkliga ett samhälle där människor skulle åka kollektivtrafik som drivs helt och hållet med el.
En annan metod man kunde använda i städer är att bygga ett eldrivet spårvagnsnät, vilket man bestämt sig för att göra i Tammerfors . Flera finska städer borde göra likadant!
Man borde även satsa på att ge människorna tillräcklig information så att de känner till fördelarna och nackdelarna med elbilar och bensindrivna bilar. Miljövänlig kollektivtrafik är definitivt bättre att satsa på och det är viktigt att uppmana alla att använda den. Låter det inte som en bättre lösning att tillverka en eldriven buss som 30 personer åker i istället för att tillverka 30 elbilar?
Karl Ahlqvist
Studerande
Kimitoöns gymnasium

Dela artikeln

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mera nyheter