– Bron är trygg att köra på, begränsningarna har införts för att den ska vara det också på längre sikt innan en ny bro kan stå klar.Det säger broingenjör Jari…
Den här artikeln är exklusiv för ÅU:s betalande läsare.
Våra nyhetspaket ger dig fri tillgång till alla
Åbo Underrättelsers nyheter, reportage och artiklar på webben.
En kommentar: “Inget löfte om att det skulle gå snabbare än fem år att få en ny Rävsundsbro”
Kalle Förbom skrev
Tilanne siis on, että vaikka huomenna ”kaivinkone alkaa hommiin” niin uusi silta on liikennöitävissä noin viiden vuoden päästä – ok.
Entä mitä jos silta pettää pahasti jo aiemmin kuten Turun Myllysilta, yhtäkkiä?
Nykytilanteessa ”Suur-Paraisilta” siis kuntaliitossaaret mukaanlukien pääsee maitse pois vain joko pitkän kautta rengastien, Iniö-Kustavi, yhteyden tai hätätilanteessa lyhyen rengastien, Nauvo-Hanka (Rymättylä) kautta, jos jäätilanne sallisi m/s Östernin liikennöinnin.
Eihän koko Paraisten liikennöinti onnistu näin, se on selvä, mutta onko varasuunnitelmaa jos Kirjalansalmen surkeasti epäonnistunutta siltaa, joka jää puoleen ajatellusta elinkaarestaan; tuon kokoisten siltojen elinkaari on 100-120v. eikä 65v niin kuin nyt näyttää käyvän.
Varasuunnitelmana, olisiko nyt aika ympärivuotiselle, ympärivuorokautiselle lauttayhteydelle välille Parainen-Kemiönsaari?
Noin 10v sitten kävin täältä Kivis’istä Taalintehtaalla työhaastattelussa ja kierrossa Paimion, Sauvon kautta siihen meni bauttiarallaa noin neljä tuntia yhteen suuntaan. Jos olisi lautta Paraisilta, esim Vånö/Attu nurkilta Kemiönsaaren puolelle, aika olisi ollut alle puolet käytetystä.
Myös jotkut manner-Suomalaiset tutut ihmettelevät että miksei Paraisilta tai rengastieltä pääse Kemiöön ja/tai toisinpäin; varsinkin polkupyöräilijöiltä pääkaupunkiseudulta tätä ihmettelyä kuulee joskus terasseilla ja kaupan jonoissa.
Olisiko aika uudelle yhteydelle ja avata rengastielle ”kolmas ulottuvuus”?
Nyt samalla jopa 6kk sisään mahdollisesti avattava yhteys Paraisten-Kemiönsaaren välille olisi myös takuuvarma varareitti Paraisten ja mantereen välillä, ei paras mahdollinen, mutta nopeampi kuin Iniön kautta, ja sopivalla lautalla Paraisten ja muiden saarten teollisuuden ja kaupan kuljetukset toimisivat vuorokauden ympäri, ehkä hitaammin mutta kuitenkin toimisivat.
Pärnäs-Retais välille rakentuivat uudet kalturit ja liikennejärjestelyt parissa kuukaudessa, joten saman voisi varmasti toteuttaa Parainen-Kemiönsaari välillekin, ja, semmoinen voi olla edessä kuitenkin jos Kirjalansalmen silta pettää äkillisesti. Voisiko jo ajatella, että pysyvämpikin kulkuyhteys Parainen-Kemiönsaari välille voisi alkaa rakentua jo nyt keväällä, ihan vara-tarpeesta jotta saadaan varaväylä, ja sitten se ”varaväylä” voisi pikkuhiljaa jäädä pysyväksi linkiksi näiden kahden suuren Saaristokaupungin välille, luoden uusia kulku- ja matkailijavirtoja ja monipuolistaen nykyistä tarjontaa – mitä mieltä olette?
Ensi kesänä Pärnäis-Retais välillä alkaa olla valmista ja tulee uudet hienot hybridilautat, joten voisi ajatella että esim vanha Prostvik 1 voisi siirtyä Parainen-Kemiönsaari välille; kantavuutta ja tilaa löytyy ja onhan muitakin lauttoja vähällä käytöllä.
Jouluterveisin – Med Julhälsningar till Alla läsare !
Kalle Förbom
Kivis, Nagu
Kommentarer
Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.
Tilanne siis on, että vaikka huomenna ”kaivinkone alkaa hommiin” niin uusi silta on liikennöitävissä noin viiden vuoden päästä – ok.
Entä mitä jos silta pettää pahasti jo aiemmin kuten Turun Myllysilta, yhtäkkiä?
Nykytilanteessa ”Suur-Paraisilta” siis kuntaliitossaaret mukaanlukien pääsee maitse pois vain joko pitkän kautta rengastien, Iniö-Kustavi, yhteyden tai hätätilanteessa lyhyen rengastien, Nauvo-Hanka (Rymättylä) kautta, jos jäätilanne sallisi m/s Östernin liikennöinnin.
Eihän koko Paraisten liikennöinti onnistu näin, se on selvä, mutta onko varasuunnitelmaa jos Kirjalansalmen surkeasti epäonnistunutta siltaa, joka jää puoleen ajatellusta elinkaarestaan; tuon kokoisten siltojen elinkaari on 100-120v. eikä 65v niin kuin nyt näyttää käyvän.
Varasuunnitelmana, olisiko nyt aika ympärivuotiselle, ympärivuorokautiselle lauttayhteydelle välille Parainen-Kemiönsaari?
Noin 10v sitten kävin täältä Kivis’istä Taalintehtaalla työhaastattelussa ja kierrossa Paimion, Sauvon kautta siihen meni bauttiarallaa noin neljä tuntia yhteen suuntaan. Jos olisi lautta Paraisilta, esim Vånö/Attu nurkilta Kemiönsaaren puolelle, aika olisi ollut alle puolet käytetystä.
Myös jotkut manner-Suomalaiset tutut ihmettelevät että miksei Paraisilta tai rengastieltä pääse Kemiöön ja/tai toisinpäin; varsinkin polkupyöräilijöiltä pääkaupunkiseudulta tätä ihmettelyä kuulee joskus terasseilla ja kaupan jonoissa.
Olisiko aika uudelle yhteydelle ja avata rengastielle ”kolmas ulottuvuus”?
Nyt samalla jopa 6kk sisään mahdollisesti avattava yhteys Paraisten-Kemiönsaaren välille olisi myös takuuvarma varareitti Paraisten ja mantereen välillä, ei paras mahdollinen, mutta nopeampi kuin Iniön kautta, ja sopivalla lautalla Paraisten ja muiden saarten teollisuuden ja kaupan kuljetukset toimisivat vuorokauden ympäri, ehkä hitaammin mutta kuitenkin toimisivat.
Pärnäs-Retais välille rakentuivat uudet kalturit ja liikennejärjestelyt parissa kuukaudessa, joten saman voisi varmasti toteuttaa Parainen-Kemiönsaari välillekin, ja, semmoinen voi olla edessä kuitenkin jos Kirjalansalmen silta pettää äkillisesti. Voisiko jo ajatella, että pysyvämpikin kulkuyhteys Parainen-Kemiönsaari välille voisi alkaa rakentua jo nyt keväällä, ihan vara-tarpeesta jotta saadaan varaväylä, ja sitten se ”varaväylä” voisi pikkuhiljaa jäädä pysyväksi linkiksi näiden kahden suuren Saaristokaupungin välille, luoden uusia kulku- ja matkailijavirtoja ja monipuolistaen nykyistä tarjontaa – mitä mieltä olette?
Ensi kesänä Pärnäis-Retais välillä alkaa olla valmista ja tulee uudet hienot hybridilautat, joten voisi ajatella että esim vanha Prostvik 1 voisi siirtyä Parainen-Kemiönsaari välille; kantavuutta ja tilaa löytyy ja onhan muitakin lauttoja vähällä käytöllä.
Jouluterveisin – Med Julhälsningar till Alla läsare !
Kalle Förbom
Kivis, Nagu