Förflytta dig till innehållet

Information till Kimitoöns beslutsfattare om biblioteksverksamheten

ÅU debatt.

Kimitoöns kommunstyrelse beslutade på sitt möte måndagen den 15 juni 2020 om biblioteken:
Biblioteksväsendets förnyas så att kommunens bibliotekstjänstemän minskas med 3 tjänster. Bibliotekens service och öppettider utvecklas enligt principerna för meröppna bibliotek. Förhandlingar upptas med byaföreningarna om hur biblioteks liknande verksamhet kan utvecklas i Hitis-Rosala och Västanfjärd.
I styrelsen och fullmäktige i Kimitoöns kommun har frågan om bibliotekens ställning och nödvändighet cirkulerat i flera år. I och med Balans2020 har diskussionen på sociala medier trappats upp på ett sätt som inverkar negativt på personalens välmående på arbetsplatsen.
Till exempel i gruppen #KimitoönTillsammans har både Balans2020-arbetsgruppens medlemmar och styrelsemedlemmar uttryckt sig beträffande biblioteken på ett enligt oss osakligt sätt.
Vi upplever att beslutsfattarna – som vi borde kunna lita på – skriver på ett sätt som är nedlåtande mot såväl vår yrkeskompetens som hela vårt arbete.
Det har förekommit både en öppen förfrågan baserad på ytterst subjektiv information, och skriverier av personer som konstant sprider rent felaktig information om bibliotekets verksamhet och statistik.
Vi önskar att besluten skulle fokusera på fakta, jämställdhet och långsiktiga satsningar, inte paniklösningar kortsiktiga och kosmetiska inbesparingar. Biblioteksbranschens löner börjar från två tusen euro i månaden, så inbesparingar i lönekostnaderna är inte stora i ljuset av de positiva verkningar* som de hämtar.
Merparten av bibliotekets personal är högskoleutbildade proffs med stark kompetens inom biblioteks- och informationsbranschen samt kommunikation och media. Vårt kunnande hade varit klokt att utnyttja även i beredningen av beslut som gäller biblioteken. Ännu är det inte för sent för det.
Det mycket diskuterade meröppna biblioteket är ett ypperligt tillägg till vanliga öppettider, och perfekt för att maximera användningsgraden av utrymmen och material.
Men det får inte vara ett sätt att minska på möjligheten till personlig kundservice, som enligt personalens uppskattning utnyttjas av ca 70 procent av våra kunder. Utifrån andra biblioteks erfarenheter drar inte ett meröppet bibliotek ner på kostnaderna utan skapar mer arbete som  inte är kundbetjäning.
Vi förstår behovet till inbesparingar. Vår arbetsgemenskap fungerar nu som en väloljad maskin, där varje komponent är viktig. I fall tre av dessa yrkesmänniskor inom en kort tid avskedas, kommer bibliotekens verksamhet och kundservice att kollapsa.
Om fullmäktige slår fast att tre personer måste bort, hoppas vi det kan göras via pensioneringar och med sådan tidtabell, att vi hinner tillsammans genomföra ändringarna, som till exempel det meröppna biblioteket. Naturligtvis är vi också redo att delta i beredningen av beslut som gäller vårt arbete, i så fall någon annan omgivning än i ett färdigt ojämlikt diskussionsforum på Facebook.
*” Samhällets kostnader för biblioteken […] är endast en dryg procent av nettoutgifterna inom den kommunala ekonomin (obs 1,28% Kimitoön TA 2020). Framför allt genom kompetensutvecklingen når effekterna miljardklass. Med tanke på samhällets oro för att ojämlikheten och marginaliseringen ökar och för att läskunnigheten försämras bör man komma ihåg att biblioteken arbetar inom dessa områden. De satsningar som samhället gör på biblioteken betalar sig mångfaldigt tillbaka.” Bibliotekens ekonomiska effekter – rapport 2017
https://suomenkirjastoseura.fi/files/julkaisut/Bibliotekens%20ekonomiska%20effekter.pdf
Med vänliga hälsningar,
Bibliotekspersonalen på Kimitoön
Susanna Aarva, bibliotekarie
Roope Hollmén, biblioteksfunktionär
Iida Manninen-Ionin, bibliotekarie
Paula Puikko-Laakso, biblioteksfunktionär
Gunilla Ritkaew, bibliotekarie
Virve Sundberg, biblioteksfunktionär
Mona Söderblom, biblioteksfunktionär
Hanna Vuorio-Wilson, biblioteksfunktionär
Bilaga 1. Vad består egentligen biblioteksarbetet av?
Förra året, 2019, har antalet besökare på Kimitoöns bibliotek ökat med nästan 15% och utlåningen med mer än 17%. 388 nya bibliotekskort har registrerats. Biblioteket stod värd för 276 evenemang, som till exempel utställningar, författarbesök, kreativa verkstäder för människor i alla åldrar, mångsidiga sagolektioner, läscirklar, speldagar, bibliotekets användarutbildningar, digitala projektevenemang som digistöd, försäljning av avskrivna böcker, skolningar, kulturkvällar …
Förutom det synliga biblioteksarbetet, dvs utlåningen och organiseringen av hyllor, har vi sålt nästan 200 Long Living-kort till våra kunder, sett till att skolbarn hinner till sin färja eller buss hem, uppdaterat kundernas icke fungerande applikationer, löst problem med mobiltelefoners nätanslutning, skrivit nyhetsbrev, nätverkat aktivt med andra aktörer på ön och ansökt om bidrag. Eftersom kommunala och allmänna tjänster har minskat, tillhandahåller vi också kommunal servicerådgivning och hänvisar människor till rätt personer med sina problem. I praktiken har detta inneburit att vi har hjälpt till att skriva ut och slutfört olika stödansökningar, sökt svar på varför inkomststöd inte har betalats och lyssnat på både oros- och glädjemoment hos alla våra kunder i alla åldrar. Ibland kan vi vara den enda person någon har möjlighet att prata med ansikte mot ansikte. Vi möter också turister året runt, svarar på deras frågor och berättar om kommunen.
I den osynliga delen av vårt arbete ingår saker som opartiskt urval, beställning och mottagning, katalogisering, underhåll samt avskrivning av material (tidskrifter, böcker, musik, spel, filmer, e-material …) och underhåll av hela bibliotekssystemet. Förutom utlåning och returnering inkluderar dagarna naturligtvis olika typer av kundservice, hjälpa kunder hitta precis rätt bok, reservera böcker och göra fjärrlån, påminnelser, olika utbildningar för enskilda kunder och kundgrupper, att söka efter information och svara på frågor mellan himmel och jord, planering och genomförande av en biblioteksstig för skolbarn i olika åldrar, samarbete med förskolegrupper, föreningar och andra aktörer i kommunen, ta hand om tillgängligheten till biblioteket och människors trivsel, utveckla aktiviteter samt kommunicera om evenemang och biblioteksnyheter på sociala medier, webbsidor och på biblioteket.
Utan att glömma det administrativa arbetet, rapportering, fakturering och budgetering samt statistik, utbildning pga en konstant utveckling av program, material, även digitala. För allt det här behöver vi blick för spelet, initiativtagande, förmåga att lösa problem, kunna lyssna på kunden, humor, konstant lust att utbilda och utveckla oss, noggrannhet, vara systematiska, uppehålla vår allmänbildning och följa med aktuella händelser.
Med allt det här följer vi lagen för allmänna bibliotek. Syftet med den här lagen är att främja:
1) befolkningens likvärdiga möjligheter till bildning och kultur,
2) tillgången till och användningen av information,
3) läskulturen och en mångsidig läskunnighet,
4) möjligheterna till livslångt lärande och utveckling av kompetensen,
5) ett aktivt medborgarskap, demokrati och yttrandefrihet.
För att uppnå syftet ska vår verksamhet bygga på gemenskap, pluralism och kulturell mångfald. Genom att uppfylla det här uppgifterna tillämpar Kimitoöns bibliotek lagen för allmänna bibliotek:
1) erbjuda tillgång till material, information och kulturellt innehåll,
2) tillhandahålla en mångsidig och tidsenlig samling,
3) främja läsning och litteratur,
4) tillhandahålla informationstjänster, handledning och stöd vid inhämtning och användning av information och för att främja en mångsidig läskunnighet,
5) erbjuda lokaler för lärande, fritidsintressen, arbete och medborgarverksamhet,
6) främja en samhällelig och kulturell dialog.
Och ett svar på en fråga som säkert många av er har ställt: Nej, biblioteksanställda hinner inte läsa böcker eller tidningar under arbetstid. Men vi hinner alltid bära kundens tunga bokkasse till bilen, le och lyssna på allt det som tynger ditt hjärta. Den här texten innehåller inte alla våra uppgifter, men vi hoppas att den gav en insikt i vårt arbete och att minska på personalen är inte ett bra beslut på lång sikt.

Dela artikeln

2 kommentarer: “Information till Kimitoöns beslutsfattare om biblioteksverksamheten

  1. Carita Forsman-Rudels skrev

    Tack för en utmärkt text, som vittnar om en ytterst kompetent personal. En bra bas för beslutsfattare som vill utveckla kommunen i ett mera långsiktigt perspektiv.

  2. Vivi-Ann Rehnström skrev

    En underbar text av biblioteksarbetarna! Jag hör inte till dem som tror att biblioteksarbetet bara innebär att låna ut böcker (har studerat biblioteksvetenskap och jobbat själv), så det var fantastiskt glädjande att ni nu räknar upp allt detta för dem som inte insett det förut. Och så önskar jag av hela mitt hjärta att ni fortsätter jobba allihop och kommer till Västanfjärd också så att vi äntligen får öppna här igen och frivilligjoura på lördagarna!

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *